Éjjeli konvoj Sannonba. A flightradar24-en is búcsúztatták a Malévet |
Miután a Malév pilótái első körben nem kezdték meg a Malév / ILFC Boeingok kirepülését, a következő akadály a BA Rt. volt, aki viszont az üzemanyag kiszolgálást nem kezdte meg. Végül a lízingcég volt kénytelen gondoskodni a tankolásról. Az első gép amely egyenesen Shannonba indult a HA-LOK. Több búcsúzó azonban tiszteletkör után köszönt el a 66-évig úgy-ahogy hűséges Anyaország légiforgalmi irányítóitól, és a földön elkeseredetten integető kollégáktól. Aki látott már utolsó járatot elindulni repülőtérről, az tudja, milyen hosszú időre képes elszorítani a búcsúztatók, de még a távolabbi megfigyelők torkát is a jelenet.
E bejegyzés szerzője nem egy ilyen alkalom után vígasztalta az adott légitársaságok betonszéli sárga csíkon álldogáló munkatársait.
Ennél egyetlen nehezebb, sokkalta kegyetlenebb helyzet létezik csak, és ez a mostani....
Amikor a saját megélhetést, a munkatársat jelentő, kívülről belülről, minden kis festékkopásáról, egyedi jegyeiről ismert repülőgép áll a fagyos betonon. A lépcső elgurul a géptől, indulnak a villogók és megkezdődik az utolsó start-procedúra.
Az embert a megsemmisülés érzése járja át, és még az is azt érzi, hogy a gépnek lelke van, aki soha nem látta ilyen szentimentálisan a világot. A pilóta persze ekkor sem nagyon gondolhat erre, hiszen ő ugyanúgy dolgozik, mint előtte többezerszer.
ispi képe airportal.hu |
De a földön maradottak gyomra már ekkor összeszorul. Elkeseredettség, harag, és tehetetlenség hullámai törnek elő elmotyogott félmondatokban. A tegnap tán egymásra nem is figyelő kolléganők egymás kezét szorongatva keresgélik a papírzsebkendőt. A másik kolléga a gép alatt észrevétlenül megsimítja a gép oldalát, miután a pilótáktól elbúcsúzva kihúzza a fejhallgatót.
És itt minden mozzanat igazán és mélyen fáj mert az idegek gőzerővel vésik az agyba a leendő emlékképeket. Mikor az állóhelyről kiforduló Boeing mégegszer megmutatja az eddig naponta megszokott céges festését, vagy belevész a reptérzajba a távolodó gép búgó suhogása, mikor szemenszúr a pálya elején beforduló reflektorok kápráztató ereje és mégegyszer ideér a felsikoltó hajtóművek hangja, a felhőbe emelkedő gép párhuzamos fénypászmái, fehér vakui belevágnak a párarétegbe.... na akkor csobbannak az utolsó utáni cseppek a betelt pohárba. Ez már csak ilyen....
A látvány "békeidőben" is megkapó, de ilyenkor a legfájdalmasabb szakítás, a visszavonhatatlanság durva törvényei és a hitetlenkedés hiú ábrándjai keverednek abban, aki valaha is szerette, amit itt csinált.
Eközben az újságosnál már olvasható: a Malév ellen EU eljárást kezdeményező Váradi József - Wizz- (azt megelőzően Malév-) vezérigazgató - bejelentette: összesen két (!) újabb gépet telepítenek Budapestre, és igényt tartanak a Malév EU-n kívüli repülési jogaira. Emellett nem kíván változtatni az üzleti modellen. (Magyarul ez azt jelenti, hogy a fapados rendszernek megfelelően nincs teherforgalom, nincs átszállási garancia, nincs semmilyen hagyományos légitársaságoknál megszokott egyéb szolgáltatás a Malévtől átveendő vonalakon). A Wizz pezsgőbontását némileg megzavarhatja, hogy az összes nagyobb szereplő azonnal reagált a Malév helyén támadó piaci űrre. Egyrészt a British Airways és a Brussels, Swiss kíván kapacitást növelni, de ugyanezt a lehetőséget jelezte az Austrian is.
Az eljárásban szintén aktív Travel Service SmartWings festéssel üzemeltet majd gépeket Budapestről. De nemcsak járatokat jelentett be, hanem azt is hogy repülő és kabinszemélyzetet keresnek a Boeingjaikra. A Lufthansa szintén bővít és a Malév nagy codeshare partnere az Air France szinte biztosan reagál az űrre. A Wizz közvetlen ellenfele a Ryanair pedig már bejelentette, hogy bázisállomást telepít Budapestre, ráadásul részben a Wizzel azonos vonalakra. A Hainan egyedül járatja tovább a pekingi járatot, bár a longhaul járatok eddig sem voltak a Wizzhez hasonló low cost cégek erősségei, ez tehát nem érinti Váradi elképzeléseit. A teherszállítás egy külön kérdéskör lesz, mert ebben a fapad szintén nem jeleskedik, ezzel más fog jól járni.
Egyenruha - már csak emlék a jobb időkből |
Valóban nehezen megkerülhető kérdések merülnek fel az elmúlt kormányok privatizációs ügyleteivel és az állandó vezetőváltásokkal kapcsolatban, 2007-es példátlanul hátrányos Abramovics - Vnyesekonom ügylettel kapcsolatosan éppúgy, mint hogy mire várt a megörökölt helyzet orvoslásával a jelenlegi hatalom, különösen mióta a Wizz és a Travel Service EU-s eljárást kezdeményezett a Malév ügyében.
Kétségtelen, hogy az orosz résztulajdonos fél a maga megszokottan bájos indirekt módján jelezte, hogy nem lenne ínyére a Malév csődbevitele, hiszen a magyar fél számára előnytelen üzlet egyik lényege épp az volt, hogy mindenképp a Malév tartozik annak ellenére, hogy az üzletből igen rosszul jött ki.
Kétségtelen, hogy az orosz résztulajdonos fél a maga megszokottan bájos indirekt módján jelezte, hogy nem lenne ínyére a Malév csődbevitele, hiszen a magyar fél számára előnytelen üzlet egyik lényege épp az volt, hogy mindenképp a Malév tartozik annak ellenére, hogy az üzletből igen rosszul jött ki.
A becsődöltetés ettől függetlenül nem ördögtől való megoldás, láttunk ilyet a világban. Ám már állnia kellett volna annak a vállalatnak, amelyik azonnal átveszi a Malév működtethető "örökségét". Az elvi lehetőség még a brand átvételére is meglenne, hiszen a márkanév az állam kezelésében maradt.
Mindazonáltal a csődhelyzet így is előállt, és a válságban kincset érő piaci hézagok betömésével olyan csapdába került az állam -már ha valós szándékai voltak a nemzeti légitársasággal, - ami meglehetősen kétségessé teszi, hogy a belátható jövőben egyáltalán józan megfontolás tárgya lehet-e egy új flag carrier létrehozása.
A felelősöknek ezúton is gratulálunk, különösen azoknak, akiket soha senki nem kívánt vagy mert megnevezni, pláne felelősségre vonni. Remélhetőleg épp készülnek valami jólfizető állást adni a válság közepén munkanélkülivé váló dolgozóknak.
Szintén gratulálunk a média hiperaktív közreműködéséhez is, amellyel viszont katalizátorként hajtották előre az utóbbi napok történéseit is. Malév körüli lelkes, negatív hírverés egy több évtizedes magyar hagyomány, csodálkoztunk volna, ha - leszámítva egyes mérsékeltebb gazdasági lapokat - a legérzékenyebb és legártalmasabb pillanatokban némileg átgondoltabban végezték volna vélt vagy valós dolgukat a derék sajtómunkások. Az utaztatásaik során ingyen összegyűlt hűségpontokkal vélhetően a csődbiztoshoz fordulhatnak, amihez sok sikert kívánunk. Javasoljuk továbbá, hogy utazásaiknál felejtsék el a régi ismeretségekre való hivatkozáson alapuló upgrade és túlsúlykívánságokat, mert ezeket a Malév helyére lépő fapados cégek hírből sem ismerik.
Mire az írás megjelenik, a konvoj utolsó öt gépe érkezik Shannonba. A személyzeteket egy Q400-as fogja hazahozni, ami a távot figyelembe véve nem lesz sétagalopp, de legalább méltó lesz a 66-éves vállalat történetének méltatlan és gyászos befejezéséhez.
Az igazságból elveszett .... az "i" .... ( Hofi G.) |
richey639 képe: airportal.hu |
__________________________________________________________
UPDATE: Megérkeztek a fiúk a Q400-assal és egy utolsó körrel tisztelegtek a Malévnek évtizedekig otthont adó bázisrepülőtérnek....