2011 májusában értesítette Romániát az Európai Biztottság, hogy a Wizz állami támogatása ügyében eljárást indít. Pár eldugott rövid híren és a Wizz cáfoló nyilatkozatán kívül nem láttunk részleteket a sajtóban, pedig az ügy igen tanulságos.
Mi a Malév utáni ferihegyi helyzet kapcsán említettük előző cikkünkben. Három szempontból érdekes az EB vizsgálat.
Az egyik természetesen, hogy a Wizz vezetője a Malév támogatása miatt indított hasonló eljárást. Az ex-maléves Wizz vezért ugyanis felháborította az ilyen támogatás tisztességes piaci versenyt torzító mivolta...
Az egyik természetesen, hogy a Wizz vezetője a Malév támogatása miatt indított hasonló eljárást. Az ex-maléves Wizz vezért ugyanis felháborította az ilyen támogatás tisztességes piaci versenyt torzító mivolta...
A másik vonatkozás, hogy a napokban került elő a turisztikai és egyéb célú esetleges támogatások ügye a Malév csődje után fennmaradt piaci szereplők esetében.
A harmadik, hogy az ügy kapcsán élesen felszínre került a gyanú: a temesvári repülőtér saját maga által is kétséges módon igénybe vett állami támogatásból finanszírozta a Wizz támogatását. Tette ezt az EB első értékelése szerint olyan A320-hoz "testre szabott" szabályokon keresztül, ami nemcsak a bejelentő, kisebb gépekkel (Saab, Fokker) repülő Carpatair esélyeit csökkentette, de összeegyeztethetetlen az EU belső piaci rendszerével. Emellett a vizsgálat kiterjed egy egyelőre homályos marketingszerződésre is, amelynek fejében nem tudni, mit teljesített a Wizz, ugyanakkor a repülőtéri hatóságok nem kértek be a cégtől a marketingszerződés árának megfelelő 2,6 millió EUR-nyi illetéket.
Az érintetteknek múlt októberig volt lehetőségük a megindult vizsgálat alapján észrevételeket tenni az EB-nek.
A Bizottság pedig kilátásba helyezte a támogatások határozati úton való visszafizettetését.
A Bizottság pedig kilátásba helyezte a támogatások határozati úton való visszafizettetését.
Előzmények: 
A támogatással kapcsolatos első eljárásban még 2010 augusztus 30-án hozta meg azt  az ítéletet a Temes megyei Törvényszék, mely szerint a társaság állami támogatásban részesült a Temesvári Repülőtéren keresztül, ami ellenkezik a belső piaci szabályokkal.
Az ítélet szerint Wizz Air légitársaság 85 százalékos  kedvezményt élvez a repülőtéri illetékek területén, amelyet más  légitársaságok nem kapnak meg Temesváron. Mivel a temesvári repülőtér  80%-os többségi tulajdonosa a román állam, a Wizz Airnek nyújtott  kedvezmény állami támogatásnak tekinthető.
A Wizz Air határozottan cáfolt, illetve bejelentette, hogy a repülőtér megfellebbezte a romániai bírák ítéletét.  A Wizz Air szerint a Törvényszék döntése  meghozatalakor nem vette figyelembe a repülőtérnek azokat a bevételeit,  amelyek a repülőtéri illetékek kiszabása nyomán keletkeztek. Ezek a  bevételek elsősorban a repülőtér utasforgalmának jelentős megnövekedése  nyomán keletkeztek, amihez a Wizz Air döntő módon hozzájárult az utóbbi 3  évben. Az akkori wizz közlemény szerint a belföldi járatokat üzemeltető  légitársaságok is élveznek különféle kedvezményeket a temesvári  repülőtéren. 
![]()  | 
| A hajdani HA-LMC lastromú Fokker 70-es. Természetesen ő is, de a Carpatair F100-asai is kisebbek, mint a kedvezményhez előírt 70 tonna MTOW. A Wizz lapján olvasható adatok alapján viszont az ő A320-asaik max. 71,5 tonnásak.... Ilyenek a véletlenek .... (foto: Roberto Bianchi) | 
A Carpatair az ítélettel a kezében fordult az Európai Bizottsághoz 2010 szeptemberében, lévén úgy értékelte, hogy a Wizz és a repülőtér közti megállapodások a Carpatair piaci kiszorítására is alkalmasak. A panasz két  intézkedést  említ:  a  repülőtér  és  a  Wizz  Air  között 2008-ban  létrejött  marketingmegállapodást  és  a  2010  augusztusában  bevezetett  kedvezményes  repülőtéri  díjakat. 
2011-májusában értesítette az Unió Romániát az eljárás megindításáról, majd szeptemberben az EU hivatalos lapjában összefoglalóban közölte az ügyet és az észrevétel bekérő felhívást, amire a feleknek egy hónapjuk volt reagálni.
Az összefoglaló illetve felhívás szövegét itt kivonatosan közöljük, az eredeti eur- lex link a bejegyzés alján található.
AZ  ELJÁRÁS 
2010. szeptember 30-i levelében a Wizz Air egyik versenytársa az európai légi közlekedési piacon (a továbbiakban: a panaszos) panaszt nyújtott be, azt állítva, hogy a román hatóságok jogellenes állami támogatást nyújtottak a Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft. (a továbbiakban: Wizz Air) részére a temesvári repülőtér vonatkozásában.
A panaszos az intézkedés felfüggesztését és a visszafizettetés elrendelését kéri.
AZ INTÉZKEDÉSEK ISMERTETÉSE
A panasz két intézkedést említ: a repülőtér és a Wizz Air között 2008-ban létrejött marketingmegállapodást és a 2010 augusztusában bevezetett kedvezményes repülőtéri díjakat.
A  rendelkezésre  álló  információ   alapján  a  Bizottság  úgy  határozott,   hogy   2007-re,   2008-ra    és   2010-re   vonatkozóan   is elemzi  a  repülőtéri  díjszabást,   többek  között  a  kedvezményekre vonatkozó  szabályozást.  A   Bizottság  azt  a  tényt  is  megvizsgálja, hogy  a  Wizz  Air  még  a   2009.  októbertől  2010.  februárig  tartó időszakra  kiszámlázott   repülőtéri  díjakat  sem  fizette  ki.  
A  román  hatóságok  szerint  a  Wizz  Air  számára  a  marketing megállapodás   alapján   esedékes   marketingdíj   még   nem   került kifizetésre.  A  repülőtér  azonban  mindeddig  nem  kérte  a  repülőtéri  díj  kifizetését,  amely  a  vonatkozó  időszakban  megegyezik a  marketingdíjjal. 
A  2007-es,  2008-as  és  a  2010-es  díjszabásban  különböző  díjat számítanak  fel  a  nemzetközi  és  a  belföldi  járatok  utasai  után;  a nemzetközi  járaton  magasabb  az  utasdíj.  A  2007-es,  2008-as  és a  2010-es  díjszabásban  megkülönböztetik  az  átszálló  és  a  tranzitutasokat  is.
A  2007-es  diszkontdíjszabás  szerint  a  kedvezmény  mértéke  a leszállások  számával  arányban  nő,  legfeljebb  85 %-ig.  A  2008-as diszkontdíjszabás   ugyanezen   az   elven   maximálisan   70 %-os 
kedvezményt nyújt, és emellett a beszálló utasok éves számától függően további maximum 30 % kedvezmény adható.
kedvezményt nyújt, és emellett a beszálló utasok éves számától függően további maximum 30 % kedvezmény adható.
A  2010-es  díjszabás  úgy  módosítja  a  2008-ast,  hogy  a  70  tonna maximális    felszállósúlyt    meghaladó    légi    járművek    esetében biztosít   a   beszálló   utasok   havonta   számított   száma   alapján legfeljebb  85 %  kedvezményt. 
Új  szereplők  számára  és  új  úti  célok  esetén  mindegyik  díjszabás korlátozott  ideig  kedvezményt  nyújt. 
(....) 
AZ  INTÉZKEDÉS  ÉRTÉKELÉSE  
A  Bizottság  megvizsgálta,  hogy  az  alábbi  intézkedések  a  temesvári  repülőtérnek  nyújtott  állami  támogatásnak,  illetve  a  temesvári  repülőtér  által  a  Wizz  Airnek  és  a  repülőteret  használó  más légitársaságnak  biztosított  kedvezménynek  minősülnek-e: 
a) a temesvári repülőtérnek nyújtott éves működési támogatás;
b) a 2007-es, 2008-as és 2010-es légiforgalmi tájékoztató kiad
ványban (AIP) szereplő repülőtéri díjak;
c) a 2007. jún. 7-i AIP szerinti kedvezmények;
d) a Wizz Air és a temesvári repülőtér közötti 2008-as megál
lapodás;
e) a 2008. október 23-án közzétett 2008-as AIP szerinti
kedvezmények;
f) a 2010. augusztus 26-án közzétett 2010-es AIP szerinti
kedvezmények;valamint
g) a Wizz Airnek a 2009. október és 2010. február közötti
időszakra kiszámlázott repülőtéri díjak beszedésének halasz
tása.
A rendelkezésre álló információk alapján a Bizottság előzetesen arra a véleményre helyezkedik, hogy a temesvári repülőtér az éves működési támogatás nélkül nem jövedelmező, mivel a román hatóságok által küldött információk alapján egyértelmű, hogy az éves működési támogatás összege meghaladja a repülőtér éves nyereségét. Ezért a Bizottságnak kétségei vannak azt illetően, hogy a piacgazdasági befektetői próba kritériumai teljesülnek-e ebben az ügyben. Ebben a szakaszban a Bizottság előzetes álláspontja szerint a temesvári repülőtérnek nyújtott éves támogatás működési támogatásnak minősül, amely csökkenti a repülőtér üzemben tartójának folyó kiadásait. A Bíróság ítélkezési gyakorlata szerint az ilyen működési támogatás összeegyeztethetetlen a belső piaccal.
A  Bizottságnak  kétségei  vannak  a  tekintetben,  hogy  a  2007-es, 2008-as   és   2010-es   díjszabásban   biztosított   kedvezmények  támogatásnak   minősülnek-e.   Úgy   tűnik,   hogy   a   fentiekben  ismertetett  díjszabások  konkrét  légitársaságokat  előnyben  részesítenek,  így  ezeknek  a  többi  légitársasággal  szemben  ugyanazért a  szolgáltatásért  kevesebbet  kell  fizetniük. 
A  román  hatóságok mindeddig  nem  küldtek  a  megkülönböztetést  indokló  költség- haszon  elemzést.  A  küszöbértékek  és  a  maximális  kedvezmény mértéke  bizonyos  esetekben  önkényesnek  és  túlzónak  tűnik. 
A Bizottságnak a Wizz Airrel kötött 2008-as megállapodás tekintetében is kétségei vannak azt illetően, hogy az támogatásnak minősül-e. A megállapodás révén a repülőtér számos kötelezettséget vállal a Wizz Airrel szemben, például marketingdíj fizetésére. Semmi nem bizonyítja, hogy e megállapodás teljesíti a piacgazdasági befektetői próba követelményeit. A marketingdíjjal kapcsolatban a román hatóságok elismerték, hogy a Wizz Air nem fordít kellő figyelmet a megállapodásra, és hogy lehetetlen felmérni az intézkedés hasznát.
(....) 
A  Bizottság  előzetes álláspontja   ebben   a   szakaszban   az,   hogy   a   támogatás   nem 
összeegyeztethető a 2005. évi légi közlekedési iránymutatással, mivel különböző utasdíjat számolnak fel a nemzeti és a nemzet közi járatokra, a kedvezményeknek csak egy része vonatkozik új útvonalakra, azonban az új útvonalakra vonatkozó kedvezmények sem degresszív jellegűek.
összeegyeztethető a 2005. évi légi közlekedési iránymutatással, mivel különböző utasdíjat számolnak fel a nemzeti és a nemzet közi járatokra, a kedvezményeknek csak egy része vonatkozik új útvonalakra, azonban az új útvonalakra vonatkozó kedvezmények sem degresszív jellegűek.
A Bizottság előzetes álláspontja szerint a 2,6 millió EUR repülőtéri díj beszedésének elmaradása, amire a román hatóságok nem adtak magyarázatot, állami támogatásnak minősül. Úgy tűnik, hogy az intézkedésre az EUMSZ-ben meghatározott kivételek sem vonatkoznak. Ennélfogva a Bizottságnak súlyos kétségei vannak a támogatás belső piaccal való összeegyeztethetőségét illetően.
Ebben a szakaszban a Bizottság azt az előzetes álláspontot képviseli, hogy a szóban forgó ügyre alkalmazható a felfüggesztés és a visszafizettetés.
 A  Bizottság  tehát  felkéri  Romániát, hogy  a  659/1999/EK (  1  )  rendelet  11.  cikkének  (1)   bekezdése értelmében   nyújtsa   be   észrevételeit   tekintettel   arra,   hogy   a Bizottság   határozatban   kötelezheti   Romániát   a   2010-es   AIP- ben  foglalt  szabály  felfüggesztésére,  amely  szabály  a  70  tonna maximális     felszállósúlyt     meghaladó     légi     járművek     esetén 72–85 %  további  kedvezményt  nyújthat  a  repülőtéri  díjakra.  Ez a  láthatólag  csak  a  Wizz  Airnek  hasznos  további  kedvezmény első  látásra  nem  elegendő  a  repülőtér  költségeinek  fedezéséhez, 
tehát ténylegesen megkülönböztető jellegű.
tehát ténylegesen megkülönböztető jellegű.
A  Bizottság  arra  is felkéri  Romániát,  hogy  a  659/1999/EK  rendelet  11.  cikkének  (1) bekezdése  értelmében  nyújtsa  be  észrevételeit  tekintettel  arra, hogy  a  Bizottság  határozatban  kötelezheti  Romániát,  hogy  fizettesse  meg  a  Wizz  Airrel  a  Wizz  Air  temesvári  működésének megkezdésétől  számítva  a  2008-as  megállapodás  lejártáig  tartó 
időszakra vonatkozó fennmaradó repülőtéri díjakat, valamint fizettesse vissza a 2010-es AIP-ben foglalt szabály szerinti támogatást, ami a 70 tonna maximális felszállósúlyt meghaladó légi járművek esetén 72–85 % további kedvezményt biztosít a repülőtéri díjakra.
időszakra vonatkozó fennmaradó repülőtéri díjakat, valamint fizettesse vissza a 2010-es AIP-ben foglalt szabály szerinti támogatást, ami a 70 tonna maximális felszállósúlyt meghaladó légi járművek esetén 72–85 % további kedvezményt biztosít a repülőtéri díjakra.
Az eljáráshoz kapcsolódó fenti észrevételi felhívás az eljárásértesítővel együtt az Európai Unió  hivatalos lapjának 2011 szeptemberi számában  olvasható teljes terjedelemben.




























