2012/01/27

Tízéves a HungaroControl

A magyar léginavigáció fejlődéséért megítélt szakmai díjak és civil szervezetek munkáját segítő támogatások átadásával ünnepelte megalakulásának tizedik évfordulóját a HungaroControl Zrt., Magyarország legsikeresebb állami tulajdonú közlekedési vállalata.
 
Tíz éve vált önálló társasággá a magyar légiforgalmi szolgálat. Az ezt megelőző három évtizedben hazánk légiközlekedésének szervezését és irányítását, valamint a budapesti nemzetközi repülőtér üzemeltetését a költségvetési szervként működő Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság látta el. E két feladatkör szétválasztásával alakult meg 2002 januárjában a HungaroControl és a Budapest Airport, így az iparágban általánosan elterjedt modell szerint Magyarországon is háromszereplős lett a légi közlekedés.

Az eltelt tíz év alatt a HungaroControl Zrt. a nemzetközi légiforgalmi irányítás élenjáró szolgáltatója, Magyarország egyik legsikeresebb állami tulajdonú vállalata lett. A 700 főt foglalkoztató társaság 2011-ben a HVG 500-as listáján egy év alatt 35 helyet ugrott előre. Éves árbevétele meghaladja a 100 millió eurót, ennek döntő többségét a légitársaságok fizetik a légi navigációs szolgáltatások ellentételezéseként. Költségvetési támogatásban nem részesül.

A HungaroControl önálló működésének egy évtizede alatt 40 százalékkal nőtt a magyar légtér forgalma: míg 2002-ben évente 434 ezer légi járművet kezeltek a légiforgalmi irányítók, a tavalyi évben ez a szám már 607 ezer volt, amelynek 18 százaléka érintette menetrendszerűen a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret.

Tíz év alatt a technológia és az infrastruktúra területén is óriási fejlesztéseket hajtott végre a magyar légiforgalmi szolgálat. A világszínvonalú MATIAS irányító és tájékoztató szoftvert az egyre nagyobb szakmai elvárásokat követve 8 alkalommal továbbfejlesztette, a repülőtéren speciális mozgásérzékelő rendszert telepített, illetve modernizálta az összes hazai radarkomplexumot.

A fejlesztések nem állnak le. A jelenlegi légiforgalmi irányító központ szomszédságában, összesen 13 milliárd forintos beruházással, uniós támogatással 2013-ra a világ egyik legkorszerűbb irányító központja épül fel, míg a mostani létesítményben légi navigációs tudásközpontot hoznak létre. Itt kap majd helyet a HungaroControl tavaly megnyitott nemzetközi kutatás-fejlesztési centruma és az Entry Point Central oktatási akadémia.

A társaság tízéves születésnapja alkalmából Budapesten rendezett fogadáson Szepessy Kornél vezérigazgató értékelte az elmúlt évet, majd szakmai elismeréseket adott át. A HungaroControl Partner Díjat Anne Kathrine Jensen, a skandináv Entry Point North vezérigazgatója kapta a közös budapesti légi navigációs oktatási akadémia elindítása érdekében végzett munkájáért, a Legjobb Ügyfél Díjat a Budapestről immár napi járatot működtető Quatar Airways, a Legjobb Üzleti Partner Díjat pedig a repülési információs rendszerek fejlesztésében világelső Thales Air Systems vehette át.

Szepessy Kornél vezérigazgató
A jubileumi évet elindító rendezvényen a HungaroControl jelentős anyagi támogatást nyújtott át a működési környezetében élő társadalmi és civil szervezetek szervezetnek: a daganatos betegek rehabilitációjával foglalkozó bakonyszücsi segítő központnak, a Budapest XVIII. kerületében működő Gyöngyvirág utcai Gyermekotthonnak, a tanulásban, illetve értelmileg akadályozott fiatalokat támogató Életjel Alapítványnak, valamint a Hortobágyi Madárkórháznak. 

(forrás: Pressinform)

2012/01/24

Mi a gond valójában az A380-asokon ?




Nem kívántunk külön foglalkozni az üggyel, de annyi félrefordítás jelenik meg, hogy röviden  ismét napirendre vesszük az A380-asok repedéseinek ügyét. 

A helyzet az, hogy többezer bordatalp közül repedt meg néhány, tehát semmilyen komoly problémáról nincs szó. Új típusokon a hasonló hibák természetes módon egy ideig sűrűbben fordulnak elő. Súlyos probléma esetén az EASA Emergency AD-t ad ki, adott esetben letilthatja a típus repülését kötelező érvénnyel. Ez azonban most messze nem volt szükséges. A gépeken ugyanis bordánként van 30-40 talp, nem szárnyanként, ahogy az itthon megjelent.
Ezek közül néhány darab repedt meg.


Az A380 szárnya mechanizáció és burkolat nélkül, élére állítva.  ( Brian Bell / Sciencephoto Library )

Az egyik alimínium szárnyburkolat panel a Curtiss Wright munkapadon.

Itt már alsó-felső burkolattal.
Az EASA anyagban is olvasható, hogy valóban találtak a korábbinál komolyabb repedéseket újabb A380-asok megvizsgálásakor. A repedések közt úgynevezett 2-es típusúak is vannak. Arról van szó, hogy a terminológia szerint az 1-es típusú repedések a kis hajszálrepedés kategóriának megfelelő sérüléseket takarják, a kettes típusú már a töréshez közelebb álló, a szerkezeti elemet gyengítő sérüléseket jelenti. 

Egy borda a szárnydobozból
Esetünkben az Airbus által kiadott AOT A380-57A8058 számú All Operator Telex, és az ennek alapján azonnal kiadott EASA direktíva foglalkozik a témával. Az EASA Airworthiness Directive (AD) pontosan leírja, hogy egyes rögzítőfuratokból a bordatalpak széle felé tartó 1-es típusú repedések mellett a bordatalp első és hátsó éle felől kiinduló kettes típusú repedések is előfordulnak, illetve előfordulhatnak más gépeken is. Az 1300 és 1800 repülési ciklus közt üzemelő gépeken 6 hét illetve 84 ciklus a türelmi idő a vizsgálatra, az efelettieken 4 nap, vagy 14 ciklus (amelyik hamarabb jár le).  A repedt talpakat cserélni kell, a vizsgálatok eredményét pedig le kell jelenteni a gyártónak. Az egyik előzetes elképzelés szerint a szárnydoboz végszerelési munkái közben alakulhattak ki a problémák. 

A hatóság kilátásba helyez újabb kötelező intézkedéseket, amennyiben azt a vizsgálat indokolja majd.

Mennyire kell félnünk egy ilyen AD-től?

Az EASA ás az FAA a gyártókkal együttműködve úgy adja ki a kötelező érvényű direktívákat, hogy leírja benne a hibák leghatékonyabb javítását, illetve elméleti legrosszabb kimenetelét, Ez a legtöbb esetben a hiba elhanyagolása esetén potenciálisan súlyos következményeket jelent. Ha nem így lenne, nem lenne kötelező az intézkedés.

Egyébként ebben az évben ez már nem az első EASA AD az A380-assal kapcsolatban, hanem a harmadik. Az elmúlt évben is folyamatosan kerültek ki módosító és egyéb AD-k de még a RollsRoyce hajtómű járókerékrobbanása után kiadott Emergency AD sem az utolsó volt. Múlt év márciusában egy hidraulikafolyás miatt adott ki ilyet a hatóság az A380-asra természetesen legrosszabb kimenetelként a gép biztonságos irányítását látva veszélyben. A mostani A380 AD után adtak ki egy potenciális pályaelhagyással fenyegetőt az A330/340 családra, és egy aszimmetrikus fékszárnyhelyzethez , irányíthatalan géphez vezető másikat az A320-as családra.  Természetesen a hatóság és a repülőgépgyártó is  minden hiba felfedezésekor a poteciális veszélyeket mérlegeli, és aszerint ad ki tájékoztatást vagy AD-t.
A repülésbiztonság alapfeltétele, hogy az ilyen jellegű problémák előkerüljenek, és folyamatosan napirenden is vannak, az üzemeltetők rendben le is reagálják a jelzéseket. Ám ezek ritkán érik el a sajtó ingerküszöbét, még ha rövid időkerettel adja is ki őket a hatóság. Ha egy balesetben kimutatható, hogy volt egy hosszabb időkerettel megadott módosítás (AF-447 vs. Airbus pitot cső csere) - az természetesen eléri akkor is, ha a balesettel való közvetlen oki összefüggés nem látható.

Az A380-ast most nagyobb figyelem övezi, vannak is kisebb gyerekbetegségei, de  ha elmélyedünk kicsit az európai hatóság lapján, számtalan """rémisztőbb""" ügyet találunk már bejáratott típusokkal.. Mégis egyre biztonságosabb a légiközlekedés. A repülés olyan szakma, ahol a szakemberek előre feltérképezik a lehetséges problémákat és elé is mennek. A megtalált hibákat pedig megosztják a gyártóval, hatósággal, aki kidolgozhatja a minden üzemeltetőre érvényes eljárást, módosítást, javítást. Az AD-k kiadása tehát egyáltalán nem titok, de mamár legfőképp arra szolgál, hogy az utasok épségén őrködő üzemeltetők, műszakiak már jóelőre lépjenek, amikor a valós veszély még ki sem alakult. 

Ez közös érdeke az egész iparágnak és az utazóközönségnek is.

Az aktuális AD-k itt olvashatók illetve kereshetők a menüben akár típusra is, visszamenőleg.