A múlt év végén még jelöletlen 25 db-os rendelés "unidentified customer"-je valójában a többségi francia tulajdonú társulás. A megállapodás 25db opciót is tartalmaz.
Kép: kaktusdigital.com |
A rendelés a 787-es 9-es verzióját jelenti, ami közvetlen konkurense a már piacra lépett, de még nem teljesen elkészült Airbus A350XWB-nek: utasterhelése a rövidebb -800-asnak, míg a cargo kapacitás az A350XWB-900-nak felel meg.
Az AF-KLM 787-es üzletről a minap számolt be, illetve küldött szét sajtó-hírlevelet a boeingmedia.com, bár már korábban is szivárogtak Seattle-ből ilyen értelmű információk. A gép alapjellemzőit szokásos módon tartalmazó PR közlemény némileg szokatlan részletességgel ecsetelte, hogy hány és pontosan milyen francia beszállítója van a 787-es programnak. Nem véletlenül.
Az itthoni média némileg leegyszerűsítő jelleggel emlegeti, hogy az Air France megvásárolta a KLM-et. A helyzet ennél lényegesen bonyolultabb.
A történelmi múltú Holland Királyi Légitársaság beolvasztása a közös vállalkozásba igen körültekintő - részben politikai vetületű - munkát igényelt. Ez volt Európa első ilyen jellegű üzlete.
Az AirFrance-KLM üzlet mögött valójában egy francia többségű holding áll, melyben tulajdonos többek között a fracia állam. A holding felállításakor 2003-2004-ben több mint 40%-ot birtokolt a francia kormány, mára - eladások miatt - valamivel kevesebb mint 20-at. Ugyanakkor a közös cég egy másik ötödét a KLM részvényesei birtokolják. A holding saját részvényekkel lépett a tőzsdére. A két vállalat önálló branddel működhetett tovább. Nem egyszerű francia kézivezérlésről van tehát szó.
A francia székhelyű holding nem is erre jött létre, hanem a két légitársaság egymást kiegészítő potenciáljainak egyesítésére, és bizonyos üzleti - szervezeti hatékonyságnövelő átalakításokra az EU légtér-liberalizáció hatásaira is reagálva. A két cég megtartotta érdekeltségeinek jó részét is.
A KLM pedig régóta készül saját öregedő flottájának frissítésére -többek közt a 787-essel is.
A francia székhelyű holding nem is erre jött létre, hanem a két légitársaság egymást kiegészítő potenciáljainak egyesítésére, és bizonyos üzleti - szervezeti hatékonyságnövelő átalakításokra az EU légtér-liberalizáció hatásaira is reagálva. A két cég megtartotta érdekeltségeinek jó részét is.
A KLM pedig régóta készül saját öregedő flottájának frissítésére -többek közt a 787-essel is.
Természetesen ettől még érzékeny kérdés Franciaországban a holding gépvásárlása, mert egyáltalán nem mindegy, hogy a szélestörzsű gépparkkal melyik gyártónak ad munkát az AF-KLM - jelen esetben mintegy 5,7mrd USD értékben.
Az AirFrance szintén ezen a héten foglalkozik az új vezérigazgató - Alexandre de Juniac által bejelentett átalakítási programmal, melynek első lépcsője a közvetlen költségmegtakarítás elindítása. A nagyobb reorganizáció, adósságcsökkentés, rövid és középtávú járatok, a hatékonyság és a versenyképesség erősítése a második lépés, amelynek részletei júniusig kerülnek napirendre.
A holding már ősszel jelezte, hogy összesen mintegy 100-110db-os modern, takarékos B787-A350 flottát tervez vásárolni a következő években.
Eredeti kép: BoeingMedia |
A francia hírügynökségek pedig mégkorábban, múlt év júniusában arról adtak hírt, hogy a francia képviselők ötöde pártállástól függetlenül petícióban szólította fel az AirFrance-t az Airbus választására. Thierry Mariani miniszter pedig a francia ipar figyelembevételére szólította fel a szegmensben 73 Boeing és 35 Airbus gépet üzemeltető céget.
Időközben az Airbus bejelentette az A340-es gyártósor leállítását is, és igyekszik az A350-es típust is utolérő késéshullámok hatását tompítani.
Mindez kicsit érthetőbbé teszi, miért zárta rövidre a vitákra alkalmat adó helyzetet a holding a jelöletlen rendelések fenntartásával a véglegesítési tárgyalások alatt.
Időközben mindkét nagy gyártó óriási megrendelésekhez jutott, ám ez az Airbus esetében leginkább az A320 gépkategóriát érinti. Ez fajlagosan kisebb hasznot jelent, mint a szélestörzsű piac, ami az elmúlt évben egyértelműen a Boeinggé volt - többek közt a B777-esek rekordrendelése, és a most bejelentett B787-es üzlet révén is.
Hollandiában a 787 vs. A350 ügy értelemszerűen kevesebb politikai és érdekképviseleti felhanggal bír, annál is inkább, mert a holland kereskedelmi repülőgépgyártás az Airbus illetve a korabeli DASA szervezeti átalakításainak köszönhetően egyelőre tartósan - vagy véglegesen - Csipkerózsika álmát alussza. A KLM-et elsősorban a hatékonysági, gazdaságossági tényezők vezetik és az ütemezett gépcsere.
A mostani Boeing 787 longhaul repülőgép üzlet első körben a KLM szélestörzsű Airbus és MD-11 gépparkjának nyugdíjazását szolgálja majd, az első gép 2016-ban szolgálatba is áll. Az AirFrance később tervezi beállítani a típust.