2012. január 10., kedd

Kisebb repedések az A380-as szárnyak bordatalpain

Az egyik érintett légijármű Qantas VH-OQA lajstromjelű gépe, amelyik 2010 novemberében szenvedett súlyos balesetet az egyik RollsRoyce hajtómű járókerékrobbanása miatt Szingapúrban.
Az Airbus szerint a most felfedezett bordatalp repedések nem jelentenek biztonsági kockázatot.

Az nyilatkozat szerint repedéseket fedeztek fel "néhány nem-kritikus szárnyborda-borítás csatlakozásnál, korlátozott számú A380-as repülőgépen" - írja az Australian Aviation.

A gyártó tájékoztatta az A380-as üzemeltetőket a problémáról.  

Fotó: QANTAS

Az Airbus mérnökei a mintegy 130millió USD értékű szingapúri javítás alatt találták az első repedéseket a hajtóműhibás Qantas gépen. A hibák függetlenek a hajtómű által okozott kártól. Nem igényelnek azonnali beavatkozást és terhelési korlátozásokat, biztonsági kockázatot nem jelentenek. Az Airbus a normál négyéves időszakos karbantartási intervallumban ajánlja a probléma kezelését. A gyártó szerint meghatározták a vizsgálati javítási folyamatot, az EASA ezt jóváhagyta. A gyártó nem részletezte a javítás módját.

Ugyanakkor az ausztrál ALAEA mérnökszervezet felszólította a CASA ausztrál légügyi hatóságot, hogy rendeljenek el vizsgálatot valamennyi A380-asra.

Az ALAEA szövetségi titkára Steve Purvinas az ABC-nek nyilatkozva elmondta, hogy az ausztrál szabályozás hajlamos követni a vezető két nagy szabályozót, azaz az amerikai és az európai hivatalokat, ám ezekre befolyással vannak a az Airbus illetve a Boeing kereskedelmi érdekei.

 
Az ausztrál mérnökök óvatossága nem teljesen alaptalan. Emlékezetes, hogy 2006-ban az A380-as szárny próbatestje 3%-kal a tervezési érték alatt teljesített a hajlításos törésteszten. ugyanakkor a gyártó a típusalkalmassági vizsga megszerzéséig megtette a szükséges módosításokat.

Szintén hozzá kell tenni, hogy a modern repülőgépgyártás a tömegtúllépés elkerülése érdekében meglehetősen pontosan igyekszik és képes is tartani a túlterhelésre előírt másfélszeres biztonsági ráhagyást a szárnyak tervezésekor. 
Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a különböző gépeken más-más helyeken talált, egy centimétert sehol nem meghaladó repedések összefüggésben vannak az A380-as viszonylag erőteljes szárnyhajlási (wing flex) jellemzőivel.  A jelzett hibákat többek közt a belépőélet átszelő függőleges lámpasor mellett találták a szárnytő közelében.


A Qantas a múlt hónapban vette át a 12-ik. A380asát.
  




Nincsenek megjegyzések: