2011/09/27

Dreamliner: Az első gépátadással megkezdődött a 787-es szállítási programja

Everett, Washington, szeptember 25-26.
Az első japán lajstromú Dreamliner
 Takeo Kikucsi (ANA) és  Paul Baldwin (Boeing)
(Boeing fotók)
Miután ANA és Boeing szakemberek hosszas procedúra folyamán, tételes listákkal a kezükben mégegyszer végigellenőrizték a teljes repülőgépet, szeptember 25.-én hivatalosan is átadásra került az első Dreamliner...

 
...az ünneplés pedig már aznap elkezdődött:

Having a good time at the Dreamliner Gallery in Everett, WA.
a Dreamliner Gallery 
ANA flight attendants pose in front of a large 787 model at the Dreamliner Gallery.
ANA légiutaskísérők (David Parker Brown fotói)


Másnap, 26-án aztán kissé barátságtalan időben többezer főnyi tömeg figyelte az eseményeket, illetve természetesen a Boeing a már megszokott módon élőben is közvetítette az ünnepséget. Sott Fancher a 787-es program vezetője a Boeing Commercial Airplanes elnökhelyettese köszöntötte a résztvevőket, majd a Boeing alkalmazottak jelképesen és szó szerint is átadták az elsó 787-est az ANA japán légitársaság képviselőinek. A programtöbb mint 500 dolgozója kíséretével gördült az ünneplőkhöz az első eladásra gyártott Dreamliner.  
 

Jim McNerney, a Boeing elnök-vezérigazgatója  a Boeing 707-es első átadásához hasonlította a 787-es jelentőségét a repülésben. Megköszönte az ANA a Boeing és a beszállítócégek dolgozóinak a szellemi és technológiai csapatmunkát, amely végül alakot öltött a Dremlinerben.

Ezután Jim Albaugh (Boeing Commercial Airplanes elnök vezérigazgató) jelképes kulcsot adott át az ANA elnök-vezérigazgatójának Sinicsiro Ito-nak:
"Ritkán adódik, hogy történelmet csinálhassunk, valami olyat, ami túlél bennünket és hosszú időre megváltoztatja a világot. Az ANA és a Boeing együtt hozta létre a Dreamlinert, ami valóban 21.-ik század első új repülőgépe.
Scarfs were handed out and then raised in celebration during the 787 Delivery event. A 787 (ZA002) looks on.
Az ünnepség hátterében a Boeing tesztgépe (ZA002)-is szerepelt a szokásos ANA színekben

"Nagy örömünkre szolgál, hogy végre átvehetjük az első 787-est. Az ANA rendkívül büszke arra, hogy első felhasználója lehet a Dreamlinernek és hogy Boeing mellett szorosan részt vett ennek a csúcstechnológiájú gépnek a fejlesztésben, mondta Ito. A Dreamliner lehetővé teszi számunkra, hogy páratlan színvonalú szolgáltatást és kényelmet nyújtsunk utasainknak, és kulcsszerepet kap az ANA terveiben a nemzetközi terjeszkedést illetően."




 
Az ANA Csendes-óceáni időben 06:35-kor repüli át a gépet Paine Field-ről Tokyo Haneda repülőtérre  (Élő közvetítés és összefoglaló elérhető a newairplane.com oldalon. )

 

2011/09/16

HA-LOC - Hamarosan forgalomba áll a Heraklionban megjavított Malév gép (+újabb képek)

UPDATE: Hazajött a madár vasárnap este.


Amint azt megjelent részinformációkból már tudni lehetett, hamarosan visszaérkezik Ferihegyre a MALÉV június végén megsérült HA-LOC lajstromjelű B737-800-asa. A repülőgép MAH5616 hívójellel átrepülést (ferry flight) hajtott végre csütörtökön este az Air Livery East Midlands-i fényező létesítményébe. A gép sárkányszerkezetének javítását a Boeing pontos felmérése után a helyszínre telepített szakembergárda végezte el. Az eszközök nagy részét szintén telepíteni kellett lévén a repülőtér nincs felkészülve ilyen munkák végrehajtására. Forrásaink szerint a farokrésztől előrefelé haladva a következő főbb sárkányelemek szorultak cserére, illetve javításra; APU-tér (segédhajtómű) -ajtó, farokcsúszó, hátsó keszonfal elemek (STA1016) és STA887 illesztő törzskeret, egyéb törzskeret elemek, hosszmerevítők, haslemezelés a szárnyközéprészig.

 
A farokcsúszó, felette az APU ajtó
Hátsó utastérfal (keszonfal) kerete: STA1016)

A keszonfaltól az utastrérajtó vonaláig eső felület

Az utastér hátsó szakasz, és az attól előre eső haslemezek határa  (STA887)
Távolabbi kép a területről









A repülőgépet a javításhoz először stabilan rögzíteni kellett, ami a normál emelőpontokon kívül további dúcolásokat, illetve a törzs és a farokrész teljesen stabil rögzítését, illetve alátámasztását jelenti. Ezután lehetett megbontani a sárkány rögzítőelemeit, illetve magát a félhéjszerkezetet, hogy a javítás problémamentesen, a gyári előírásoknak megfelelő szinten megtörténhessen.
  
  
Egri Dániel (IVAO) két fotója a javítás közben (airportal.hu)
A felvételeken jól látható a vezérsíkok és a törzsön átfűzött kereszttartók dúcolása. 



A gép várhatóan vasárnap érkezik vissza Budapestre a cserélt elemek teljes fényezése után.

Hivatalos jelentést nem láttunk az ügyben, viszont az esemény után kapott első nem hivatalos információnkat erősíti az index egyik fórumozója, aki szerint a Malév vizsgálata is megállapította a pilótahiba tényét, valamint azt, hogy a repülés utolsó szakaszában a sebesség elfogyott.
Ahogyan első cikkünkben is említettük, a lehetséges tailstrike-okok között van a kellő sebességtartalék hiánya, illetve a hibás kilebegtetés. 
Ugyanakkor az ilyen helyzetben történő reakciók kulcsfontosságúak az esemény kimenetele szempontjából. A repülőgép aktivált féklapjai csak akkor nyílnak ki a futók berugózásakor, ha a gázkarok alaphelyzetben vannak. Ha a gáz feljebb áll, a spoilerek nem nyílnak ki, abból a logikából kiindulva, hogy a pilóta át akar startolni. Ha tehát a kis sebességet gázzal igyekeztek korrigálni, vagy más okból nem álltak alapon a gázkarok, a féklapok inaktívak maradtak, ami úgynevezett elpattanáshoz vezet, ha a pilóta nem nyit rá kézzel a féklapokra, vagyis a gép újból elszívódik a betonról. Elpattanás esetén azonban fennáll a farokleütődés veszélye, ha a pilóta hagyja a gép orrát emelkedni és/vagy tévesen reagál az adott helyzetben. Mindebből látható, hogy egy "egyszerű" sebességproblémából másodpercek alatt nagyon sűrű és összetett helyzet alakulhat ki. 
Ezért is fontos, hogy a személyzet elérje a géppel az ún. stabilizált megközelítés állapotát, mielőtt a leszállásról határoznia kell.

Korábbi bejegyzéseinkben részletesen elemeztük a lehetséges okokat, illetve a Heraklionhoz hasonlóan felszerelt repülőterekre történő stabil VNAV megközelítés módját is, amire a gép rendszerei alkalmasak, ha a vállalatnál rendszeresített eljárások erre egyébként lehetőséget adnak.