2012/01/21

Így is lehet... Mobilon is szolgáltat a légügyi hatóság (FAA)

Nem akartunk olcsó bulvárcsapdát állítani a címmel, ezért szúrtuk be a hivatal nevét is, hogy világossá váljon, hol is történik mindez, illetve persze azért, hogy hihetőbbé váljon a cím ...

Októberben egy kínos katonai malőr kapcsán írtunk arról, hogy korábban engedélyezett, mobil informatikai és kommunkációs rendszerek részeként a hétköznapi mobileszközök is meghonosodnak a repülőgépeken illetve a pilótafülkében is. A folyamat jelenleg is zajlik, emellett viszont a hatóság nemcsak papírokat tologat, hanem fel is használja az új lehetőségeket.
Az történt, hogy a már eddig is számos webes szolgáltatást nyújtó amerikai Szövetségi Repülési Hivatal ( FAA ) úgy gondolta, hogy az okostelefonok, tabletek, valamint az ezekre fejlesztett repülési alkalmazások elterjedését követve tovább egyszerűsíti az adófizetők, a repülőszakma, vagyis a hivatalt fenntartó felhasználók életét, és készít egy egyszerűen kezelhető kompakt szolgáltatófelületet.

Ez az  FAA Mobile, melynek első változata már elérhető.

A hatóság honlapján elérhető első változat belépőfelülete meglehetősen lényegretörő:

 


Az alkalmazás az alábbiakat tudja lehívni az FAA online adatbázisból:

Lajstromjeles kereső ( N-Number Lookup)
Tulajdonos, regisztrácó státusza, gyártó és egyéb információk.



Repülőtéri késési adatok (U.S. Airport Status and Delays)
Ez a felület a National Airspace System (NAS) adataiból dolgozik. Kereshetünk az épp aktuális összesített információkból, illetve választhatunk egy kívánt repülőtérkódot.



 
A bejegyzés írásakor aktuális késésinfó San Franciscoban:





Tanácsadó/figyelmeztető körlevél kiadványok ( AC - Advisory Circular Lookup)




A konkrét kiválasztott körlevél PDF-ben letölthető:



  
Körzeti hivatalkereső (Flight Standards District Office (FSDO) Locator)

A mobileszköz helyzetének megfelelően adja meg a legközelebbi címet, ha a helyzetinformációhoz hozzáférést adtunk az FAA oldalának.


  
Lehetőségünk van emellett listás keresésre is:


Vadállattal történt ütközés online bejelentése, illetve már megtörtént bejelentés adatainak módosítása (Wildlife Strike Reporting):




 
Általános hírek és satóanyagok (News and Updates)



 
Támogatott platformok és eszközök
 
Az FAA Mobile 1,0 teljes mértékben támogatja iOS 4 , valamint Android 2.2 és újabb rendszereket. A Blackberry (RIM), Windows Mobile, és a WebOS platformokra nem optimalizálták a rendszert, ezeken a megjelenítés nem garantált. Ettől függetlenül a cikk írásakor egy egyszerű szétcsúsztatható Nokia mobilon is elindult az oldal. Az FAA honlapja fel is hívja a figyelmet, hogy a hivatalos tesztlistán nem szereplő eszközök is támogatják az alkalmazást - igaz, azok nem részei a hivatalos minőségbiztosítási programnak.


Az alábbi eszközökkel tesztelték hivatalosan a működést:


  • iOS 4+ okostelefon
  • iPhone 4S
  • iPhone 4
  • iPhone 3GS
  • iOS 4+ Tablet PC
  • iPad


  • Android 2.2+ okostelefon
  • Galaxy Nexus
  • Motorola Droid
  • Droid X
  • Droid 2 Global
  • HTC EVO
  • Samsung Captivate
  • Android 3.1 Tablet PC
  • Samsung Galaxy Tab 10.1







Minden oldal alján elérhető a feedback funkció, ahol a hivatal a felhasználók véleményét, további ötleteit várja.

 
Ilyen is van ....
  

2012/01/12

Vége a szeméremnek: végleges az Air France-KLM csoport 787-es üzlete

A múlt év végén még jelöletlen 25 db-os rendelés "unidentified customer"-je valójában a többségi francia tulajdonú társulás. A megállapodás 25db opciót is tartalmaz.

Kép: kaktusdigital.com
A rendelés a 787-es 9-es verzióját jelenti, ami közvetlen konkurense a már piacra lépett, de még nem teljesen elkészült Airbus A350XWB-nek: utasterhelése a rövidebb -800-asnak, míg a cargo kapacitás az A350XWB-900-nak felel meg.

Az AF-KLM 787-es üzletről a minap számolt be, illetve küldött szét sajtó-hírlevelet a boeingmedia.com, bár már korábban is szivárogtak Seattle-ből ilyen értelmű információk. A gép alapjellemzőit szokásos módon tartalmazó PR közlemény némileg szokatlan részletességgel ecsetelte, hogy hány és pontosan milyen francia beszállítója van a 787-es programnak. Nem véletlenül. 

Az itthoni média némileg leegyszerűsítő jelleggel emlegeti, hogy az Air France megvásárolta a KLM-et. A helyzet ennél lényegesen bonyolultabb.

A történelmi múltú Holland Királyi Légitársaság beolvasztása a közös vállalkozásba igen körültekintő - részben politikai vetületű - munkát igényelt. Ez volt Európa első ilyen jellegű üzlete.
Az AirFrance-KLM üzlet mögött valójában egy francia többségű holding áll, melyben tulajdonos többek között a fracia állam. A holding felállításakor 2003-2004-ben több mint 40%-ot birtokolt a francia kormány, mára - eladások miatt - valamivel kevesebb mint 20-at. Ugyanakkor a közös cég egy másik ötödét a KLM részvényesei birtokolják. A holding saját részvényekkel lépett a tőzsdére. A két vállalat önálló branddel működhetett tovább. Nem egyszerű francia kézivezérlésről van tehát szó.
A francia székhelyű holding nem is erre jött létre, hanem a két légitársaság egymást kiegészítő potenciáljainak egyesítésére, és bizonyos üzleti - szervezeti hatékonyságnövelő átalakításokra az EU légtér-liberalizáció hatásaira is reagálva. A két cég megtartotta érdekeltségeinek jó részét is.

A KLM pedig régóta készül  saját öregedő flottájának frissítésére -többek közt a 787-essel is.

Természetesen ettől még érzékeny kérdés Franciaországban a holding gépvásárlása, mert egyáltalán nem mindegy, hogy a szélestörzsű gépparkkal melyik gyártónak ad munkát az AF-KLM - jelen esetben mintegy 5,7mrd USD értékben. 

Az AirFrance szintén ezen a héten foglalkozik az új vezérigazgató - Alexandre de Juniac által bejelentett átalakítási programmal, melynek első lépcsője a közvetlen költségmegtakarítás elindítása. A nagyobb reorganizáció, adósságcsökkentés,  rövid és középtávú járatok, a hatékonyság és a versenyképesség erősítése a második lépés, amelynek részletei júniusig kerülnek napirendre.

A holding már ősszel jelezte, hogy összesen mintegy 100-110db-os modern, takarékos B787-A350 flottát tervez vásárolni a következő években.

Eredeti kép: BoeingMedia
 A francia hírügynökségek pedig mégkorábban, múlt év júniusában arról adtak hírt, hogy a francia képviselők ötöde pártállástól függetlenül petícióban szólította fel az AirFrance-t az Airbus választására.  Thierry Mariani miniszter pedig a francia ipar figyelembevételére szólította fel a szegmensben 73 Boeing és 35 Airbus gépet üzemeltető céget. 

Az AirFrance 65-ik 777-ese Everettben (300ER). Velük részben a kifutó 747-eseket váltja az AirFance. Még 15 db 777-es érkezik miközben 6db-os A380-as flottája mellé még 6db-ot vár az európai óriásgépből.  (eredeti fotó: BoeingMedia)
Időközben az Airbus bejelentette az A340-es gyártósor leállítását is, és igyekszik az A350-es típust is utolérő késéshullámok hatását tompítani.
Mindez kicsit érthetőbbé teszi, miért zárta rövidre a vitákra alkalmat adó helyzetet a holding a jelöletlen rendelések fenntartásával a véglegesítési tárgyalások alatt.

Időközben mindkét nagy gyártó óriási megrendelésekhez jutott, ám ez az Airbus esetében leginkább az A320 gépkategóriát érinti. Ez fajlagosan kisebb hasznot jelent, mint a szélestörzsű piac, ami az elmúlt évben egyértelműen a Boeinggé volt - többek közt a B777-esek rekordrendelése, és a most bejelentett B787-es üzlet révén is.

Hollandiában a 787 vs. A350 ügy értelemszerűen kevesebb politikai és érdekképviseleti felhanggal bír, annál is inkább, mert a holland kereskedelmi repülőgépgyártás az Airbus illetve a korabeli DASA szervezeti átalakításainak köszönhetően egyelőre tartósan - vagy véglegesen - Csipkerózsika álmát alussza. A KLM-et elsősorban a hatékonysági, gazdaságossági tényezők vezetik és az ütemezett gépcsere.

A mostani Boeing 787 longhaul repülőgép üzlet első körben  a KLM szélestörzsű Airbus és MD-11 gépparkjának nyugdíjazását szolgálja majd, az első gép 2016-ban szolgálatba is áll. Az AirFrance később tervezi beállítani a típust.  
Egyébként az AF-KLM szintén 25db-os A350XWB rendelést jegyez - elsősorban valószínűleg az AF A340-es flotta cseréjéhez - 2018-tól.

A holding 787 üzletének bejelentését a várakozó tőzsde is pozitívan reagálta le. További emelkedés várható a takarékossági program beindítása miatt is: