2011/10/15

100 facebookos olvasó! - Honnan ered A Repülés facebookján "rendszeresített" Water Cannon Salute

Új olvasók a fedélzeten  :)

Először is szokásunknak megfelelően nagy szeretettel köszöntjük az újabb Olvasót, aki az oldalsávon a "Tetszik" / Like gombbal századikként jelezett nekünk a facebookra. 

A blog januárban indult különösebb hírverés nélkül, de nagyjából 9 hónapja aktív ténylegesen. Ezalatt több mint 22.000 látogatás történt. (Kezdetben a blog al-blogokra oszlott, ezek olvasói a mérőn nem látszanak. Később egyesítettük a cikkeket a fő bejegyzés-folyamba, és címkékkel osztottuk fel a blogot. Azóta mér korrektül a számláló).
Ugyanakkor a fontosabb cikkek, melyek a Google saját "wikijén" Knol bejegyzésként is napvilágot látnak, nem mutatkoznak a számlálóban.

Az idők folyamán közel 30 országból több mint 500 olvasó volt kíváncsi a blogra több-kevesebb rendszerességgel, ami a blog magyar nyelvét tekintve többmindent is mutat. Egyrészt jelzi a szórvány magyarság, külföldön dolgozó repülősök (Dominika, Vietnám, Törökország, Thaiföld, Emirátusok...stb) érdeklődését, másrészt jelzi azt is, hogy különböző légiipari cégeknél (a "nagyoknál" is) akad visszatérő olvasónk. Reményeink szerint mindez nemcsak a Google fordítónak köszönhető, hanem idegenbe szakadt magyar kollégáink is olvasnak minket. A neten kívül semmilyen más felületen nem jelenünk meg, nincsenek kampányaink, nyereményjátékaink, nincs webáruházunk, nem lehet előfizetést nyerni, hiszen ténylegesen nonprofit minden megjelenésünk és nincs nyomtatott verziónk sem, ugyanakkor az írások leginkább a repülésben picit már ismerős fanoknak szólnak. Nos ehhez képest az szám nem tűnik rossznak, de természetesen tornázunk tovább az eredményeken. 
Lett egy online hírújságunk, készül egy képes blog a főblog mellé, és igyekszünk szélesíteni a profilt (pl a kisebb gépek irányába is). 
Emellett természetesen továbbra is várunk minden építő kritikát, akár egyetlen szó - kifejezés javítása érdekében is, lévén a cél továbbra is a hitelesség. Ennek érdekében hónapokkal a megjelenés után is javítunk a cikkekben, ha kell.

Egyúttal megköszönjük az ilyen irányú együttműködést is a szakmabelieknek és az érdeklődő olvasóknak is.

A Water Salute vagy Water Cannon Salute (Tribute)

A vízsugárral való tisztelgés nem a repülésből ered. Maga a gesztus a katonák, őrség, testőrség díszegységek karddal való tiszteletadási hagyományaiból származik. Ezek történelmi múltra tekintenek, vissza és a mai napig is megjelennek hivatalos fogadásokon, katonák, és újabban civilek esküvőin is a felvirágozott esküvői boltív helyett vagy amellett.

Katonaesküvő
A hajós vízágyús tísztelgés ugyanakkor ünnepségeken, megemlékezéseken, vizijárművek felavatásánál, fogadásánál, kapitányok nyugdíjazásánál, tengerészek, katonák hazatérésénél lett hagyomány és innen került át a légiközlekedésbe.

Még az űrsikló utoljára visszatérő hordozórakétáit is megillette a tisztelgés a tengeren
Légitársaságok első érkezésekor, új típusok első fogadásakor vagy épp nyugdíjazásakor, katonai vagy sportcsapatok hazaérkezésekor, de sok helyen repülőtisztek, pilóták utolsó repülési szolgálata alkalmával is láthatjuk, mikor a gép begurul az előtérre:

Az "óriásbébi" fogadása Manchesterben

Ez tehát az általunk használt kis tiszteletadási gesztus rövid története. Természetesen a facebook fiókkal nem rendelkező olvasóinkra is szeretettel számítunk a továbbiakban is! :)

A Repülés szerkesztői 

 

2011/10/13

747-8 F átadás - Ünnepségek nélkül áll szolgálatba az első Cargolux gép


Csendes start

A modern kereskedelmi repülés legcsendesebb típusbevezetésének lehetünk tanúi, bár a tervek nem egészen erről szóltak. A Boeing eredetileg szeptember 19-én és 21-én adta volna át az első két 747-8-ast. A gyártó egy háromnapos minifesztivált szervezett az ünnepi átadásra, és az egész média is kész tényként kezelte az átadást. A magyar spotterek már 'fenték az optikájukat', hogy mikor forgatják be valamelyik budapesti Cargolux járatra a gépeket, ám az első átvétel előtt mindössze két nappal a Cargolux bejelentette, hogy szerződéses problémák miatt nem veszi át a gépeket.

Nos, az Európában és az USA-ban is - mondjuk így - meglehetősen szokatlan eljárás mögött valójában a Qatar Airways áll, amely nyár eleje óta 35%-os részesedéssel bír a Cargolux-ban. 

Ahogyan az a Boeingnál megszokott a Cargolux - mint bevezető vásárló - szakemberei a repülőgép fejlesztési programjába olyan mélységű betekintést kaptak, amelynek alapján a gép minden paraméterével tisztában voltak, így azzal is, hogy az első gépek General Electric GEnX hajtóművei kb. 2,7-3%-kal a tervezett specifikus fogyasztásadatok ( specific fuel consumption - SFC) felett fognak teljesíteni. (Az SFC adat az üzemanyagfogyás és a tolóerő viszonyából adódó érték, melyet befolyásol a sebesség, a magasság és az aktuális hajtómű üzemmód.)

Az  SFC érték értelmezése
A gépek tömege jelenleg nagyjából 3 tonnával nagyobb az eredeti terveknél.  Mindez egyáltalán nem szokatlan egy típusbevezetésnél. Késések, és kezdeti specifikációs eltérések gyakoriak az iparágban.  A Boeing 787-es, vagy az A380-as első sorozat ennél arányaiban is komolyabb eltéréseket mutatott, ám minderről a vásárlók részletesen tájékozódnak, és megfelelő engedményeket kapnak többnyire a gépvásárlás vagy a kapcsolódó ügyletek árából. 
Emellett a sárkány illetve hajtóműgyártók upgrade-lehetőségeket is felajánlanak, amennyiben a későbbiek folyamán pl. a fogyasztásadatok javíthatók - mint jelen esetben is.

A Cargolux komoly megrendelőnek számít a Boeingnál, és az eddigi 18 évben kiváló együttműködés alakult ki a két cég között. A légitáraság magában a tesztprogramban is részt vett. Kevéssé valószínű az is, hogy a Qatar mint nagyrészvényes, nyár eleje óta ne látott volna rá az üzletre. Hogy egész pontosan miről kezdett mégis alkudni az utolsó pillanatban Akbar al Baker a Qatar vezérigazgatója, azt nem tudni. Iparági források, nem az ismert fogyasztási paramétereket, hanem valójában a Qatar 787-eseinek késését sejtik az ügy mögött, amely miatt már korábban is fenyegette Al Baker a gyártót akár teljes visszamondással is. 
Mindenesetre az Al Bakerrel kibővült október 7-i Cargolux igazgatósági ülés után végül elhárultak az akadályok, így a gépek átvétele - mint az várható volt - némi késéssel ugyan, de megtörténik. A légitársaság már betervezte a gépeket a kapacitásba, és bár nyilván kellő jogi alap mellett akár követelhető lehet a kiesett gépek helyetti pótlás, vagy a fuvarok törlése,  ezek egyikét sem könnyű leszervezni, és adott esetben a fuvarozót is kellemetlen helyzetbe hozhatja. A gépeknek szeptember vége óta repüli kéne.
Ennek megfelelően 12-én a gyárból egyenesen a Seattle-Tacoma International repülőtérre repült az LC-VCB jelű gép, hogy az első teherfuvart felvegye. Október 13-án pedig az LC-VCD -t adják át, amely a második gép a jelenlegi 13db-os Cargolux rendelésből. A kötelező protokollon túli események elmaradnak.

A  Boeing jövő év elejére tervezi azokat a módosításokat, amelyek az eredeti súlyparaméterekkel való gyártást lehetővé teszik. 




A 747-8F a Boeing legújabb tehergépe. Elődjéhez, a 747-400F-hez képest 16%-kal nagyobb térfogatkapacitással rendelkezik (854m3). Maximális felszálósúlya több mint 442 tonna, hasznos terhelése maximum 134 tonna, gazdaságos utazósebessége 0.85Mach, legnagyobb sebessége 0,92Mach, hatótávja teljes terheléssel  kb. 8300km.

Katariak a spájzban
  
Katar maga erőteljes tényező az európai légiipar számára is. Nemcsak az Airbus megrendelőjeként, hanem újabban az EADS lehetséges tulajdonrész-vásárlójaként is, amit nem kis nyugtalansággal figyelnek a konzorciumban. A Daimler vezetői kifejezetten ellenzik a tulajdonszerzést, az ügy pedig belpolitikai vita tárgya Németországban.

A Qatar Airways korábban A330-asok tehergéppé alakítását kezdeményezte Dohában. Jelenleg is erősen presszionálja a gyártót hogy mielőbb átvehessen 15db átalakított gépet. A légitársaság ezzel a viszonylag fiatal A330-as flottája felét alakítaná tehergéppé, miközben az utasgépek helyére a Boeing 787-eseket állítaná be. 

Az EADS viszont az Airbus saját A330-200F gyártmányainak védelmében késlelteti a használt 200-as utasváltozatok átalakítási programját, a 300-askora koncentrálva inkább, miközben a Qatar Airways a 200-asait szeretné konvertáltatni. A katari EADS tulajdonszerzés ellenzői pont az ilyen helyzetekben tartanak a döntési befolyástól. A Qatar által részben megszerzett Cargoluxnál zajló 747-8F átadás körülményei pedig épp erre a lehetőségre hívják fel a figyelmet ...