2012/12/13

Akik szívesen látják a légügyi vizsgálatot


A hivatalon a világ szeme (MTI fotó)
Mint korábbi cikkünkben jeleztük az irányítótorony pénteki leállása kapcsán, a repülőtér műszaki problémái nem most és nem is a közelmúltban kezdődtek. Írtunk arról is, hogy a felelősségmegállapításnál tartunk az ún. "hangármacska" effektustól. A megindult vizsgálat talán mégis elkerülhetővé teszi, hogy a lényegi döntésekre ráhatással nem bíró dolgozókon csattanjon az ostor.
A LESZ szakszervezet hozzánk is eljuttatott közleménye részben összecseng ezzel.
Szintén a cikkünkben megjelenteket erősíti az index.hu minisztériumi értesülése, melyszerint a Budapest Airport által bérbeadott toronyban a bérlő HungaroControl nem volt elégedett azzal az infrastruktúrával, amelyet a pénzéért kapott.
Blogunkat a Budapest Airport kommunikáció egy munkatársa részéről sajátos hangvételű kritika érte, hogy nem szereztünk be hivatalos információt a repülőtér problémáival kapcsolatosan. Bár az azóta napvilágot látott információk csak erősítik a blogon megjelenteket, mi mégis szót fogadtunk. A mai értesülésektől és a közleménytől függetlenül a hétvége folyamán egy kommentárok nélküli elemzést is közlünk, amely konkrét bepillantást enged az utóbbi évek hibakezelési gondjaiba
.

Addig is következzen az érdekképviseleti közlemény szerkesztetlen formában:


A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közleménye
2012. december 13. 

"A LESZ üdvözli a Légügyi Hivatal bejelentését, miszerint alaposan kivizsgálják a repülőtér leállásához vezető múlt heti üzemzavart. Az érdekképviselet az épület- és épületgépészeti karbantartás, valamint a műszaki mentés siralmas állapotára is szeretné felhívni a figyelmet.
A múlt hét végén bekövetkezett üzemzavar, elhúzódó leállás a karbantartási tevékenység évek óta tartó visszafejlődésének eredménye, amely a karbantartási feladatok kiszervezésével kezdődött. A repülőtér német tulajdonosa 2009 folyamán egy száz százalékban saját tulajdonában lévő leányvállalatot hozott létre a felújítási és karbantartó feladatokra. Az így létrejött Airport Facility Management (AFM) Kft. azóta számtalan alvállalkozóval oldja meg a korábbi feladatokat. A munkavállalók juttatásai spórolnak, és állandósult a szükséges eszközök és berendezések hiánya is. A LESZ élesen tiltakozott a kiszervezés ellen. A cégvezetés azonban büszkén állította 2009 márciusában: „sikerre visszük az AFM-et!”
Állandó csúszásban van a felújítási ütemterv végrehajtása. Rendszeresek a csőtörések és beázások. Heteken át csöpögött a csatornalé idén ősszel az új terminál álmennyezetéből, amelyet a Tisztiorvosi Szolgálat is kifogásolt, mivel a Budapest Airport nem jelentette a fertőzésveszélyt. Az utasok által is szóvá tett probléma elhárítása után a felülfertőtlenítésre már nem maradt energia. A szellőző és légkondicionáló berendezésekben ujjnyi vastagon állt a por és a penész – azt ezt szóvá tevő kollégát rövid úton kirúgták. A világítórendszer karbantartásának akadozása miatt november folyamán visszaminősítették a repülőtér legjobban felszerelt pályabevezető rendszerét, amelyen erős ködben immár nem szállhatnak le repülőgépek.
Nincs jobb helyzetben a műszaki mentőszolgálat sem, amelyet az elmúlt években komolyan visszafejlesztettek. A részlegen valaha 25-30 fő dolgozott, mára csupán kilencen maradtak, hiába tiltakozott a LESZ a leépítések ellen. Egyszerre csak két fő teljesít szolgálatot.
A bajokat előre jelezte, hogy a 2010 októberében egy félrecsúszott, kerekével a betont beszakító teherszállító FedEx repülőgép elvontatása az emberhiány miatt 12 órát vett igénybe. A cég nyilatkozatai szerint ez dicséretesen gyors volt, valójában elfogadhatatlanul lassú. Ha ugyanez a leszállópályánál történne meg, és félrecsúszott gép akadályozná a forgalmat, akkor emiatt állna le fél napra a forgalom?
A leállás és a botrányos „sörsátor-terminál” nyomán egyre többen ismerik fel, hogy a Hochtief-Budapest Airport rövidlátó és felelőtlen spórolása immár a biztonságos, színvonalas működést veszélyezteti. A szolgáltatási színvonal megőrzése és javítása az utasok és a repülőtéri dolgozók közös érdeke. A munkavállalók azt remélik, hogy az illetékes hatóságokkal és a közvélemény nyomásával közösen az európai nívó megőrzésére, helyreállítására szoríthatják a repülőtér német üzemeltetőjét."