A HungaroControl csúcstechnológiát képviselő légiforgalmi
tájékoztató rendszerét, a továbbfejlesztett MATIAS (Magyar Automated and
Integrated Air Traffic System) Build 9 szoftvert telepítette új ANS III
elnevezésű irányító központjába, amelyet 2013 elején adnak át. A világviszonylatban kiemelkedő bonyolultságú, valós idejű
adatfeldolgozási technológia iránt nagy a nemzetközi érdeklődés - írja a Pressinform közleménye
A
HungaroControl 2004-ben tért át a saját fejlesztésű MATIAS rendszer
alkalmazására, amit a folyamatos innovációnak köszönhetően több mint 200 új fejlesztéssel
láttak el üzembe helyezése óta, részben az operatív tapasztalatok, részben a
nemzetközi követelményrendszer, valamint a működési környezet változásából, a
légi forgalom növekedéséből eredő kihívásokra adott válaszként. A magyar
légiforgalmi irányító cég szoftvere repülési tervek alapján 4 dimenziós
profilokat rajzol fel százas nagyságrendben és ezek között 20-25 percre előre
az időben konfliktusokat kutat. A valódi radaradatok alapján rövid távú
konfliktuskutatást végez, és 5 másodpercenként újraértékeli az egész
légtérhelyzetet.
MTI fotó |
A
MATIAS szoftver korábbi verziója is kiemelkedő volt: a világon elsőként volt
képes arra, hogy a légi járművek fedélzetéről letöltött adatokat komplex módon
feldolgozza és megjelenítse az irányítók számára (Mode S technológia). Ezáltal
a légiforgalmi irányítók ugyanazokat az értékeket és beállításokat láthatják
saját monitorukon, mint amit a pilóták látnak a műszerfalon (pl. a magasság,
sebesség, irány, emelkedés és süllyedés adatait). A HungaroControl és a Thales
Air Systems közös fejlesztése komoly nemzetközi elismerést ért el, egyes
elemeit más légi navigációs szolgáltatók is átvették, vagy bevezetését
tervezik.
A
megújult MATIAS rendszer a korábbi, úgynevezett SSR kód helyett a
repülőgépekről lesugárzott rádióhívójelet használja a légi járművek
azonosítására, és a térbeli pozíció, valamint a megadott repülési terv
összerendelésére. Az új hívójelalapú azonosítás 2020-ig az egész kontinensen
kötelező lesz, a HungaroControl azonban már most, a közép-kelet-európai régióban elsőként alkalmazta az új módszert. Ugyancsak újdonság,
hogy a rendszer a légi járművek aktuális pozíciója és aktualizált repülési
terve alapján képes lesz megjeleníteni a hátralévő utazási távolságra vonatkozó
adatokat (distance to go information). A MATIAS továbbfejlesztett változata
ezen kívül már az újonnan megkövetelt repülési terv formátummal dolgozik.
MATIAS screenshot |
A
HungaroControl a MATIAS rendszert az ANS III épületbe költözés után is
folyamatosan fejleszti. Új, korszerű hardver platformon fut majd, ami lehetővé
teszi a további bővítéseket, mint például a szoftver-komplexum és a légi
járművek fedélzeti rendszere közötti közvetlen adatkapcsolat, amely kötelező és
fontos fejlesztési lépés lesz a közeljövőben, repülésbiztonsági és irányítói
kapacitásnövelő tényezőként, a növekvő forgalmi kihívásokra adott válaszként.
Az
ANS III elnevezésű, világviszonylatban is modern légi navigációs központ 2013
elejétől veszi át a magyar légtér irányítását. A jelenlegi és új központ
párhuzamos próbaüzemelése 2012. november 19-én indult el. A tesztidőszak alatt
a magyar szakemberek élesben is kipróbálják a MATIAS rendszer legújabb
fejlesztéseit.