2012/04/20

Bejegyzés a blog fedélzeti naplójába ... :)


A blog számokban

Több szempontból is érdekes pillanatban születik ez a bejegyzés.
Először is Attila nevű olvasónk személyében a háromszázadik Facebookon érkezett közösségi tagunknak küldünk egy vízágyús tisztelgést nagy szeretettel! Ugyancsak üdvözöljük az utána érkezett újabb csatlakozó tagokat.
A kisebb-nagyobb rendszerességgel visszatérő olvasótáborunk a facebookon kívüli tagsággal együtt kb. 1000-re tehető, míg az alkalmi olvasók ennek kb. kétszeresét jelentik.
Figyelembe véve hogy a blog jellemzően méretesebb, a sajtónál gyakran súlyosabb szakmai tárgyú cikkekket közöl, kifejezetten örülünk ennek. Annak kevésbé, hogy részben a Malév csődje miatt is növekedett a látogatók száma. Az első ténylegesen aktív évben kb. 30.000 látogatónk volt, idén már három hónapra jutott 40.000, miközben egyre gyakoribbak a napi 1000 feletti belépések. A 40.000 oldalletöltés kevesebb mint 30 bejegyzésre oszlik el, ami kifejezetten jó arány. Ettől függetlenül igyekszünk felpörgetni az egyéb témájú cikkek számát is :))

Emellett  viszont a látogatói statisztikák korábban is érdekes erősödést mutattak a külföld felé. Még a csőd előtti állapotot mutatjuk a következő térképen, amelyet a bárki által használható StatCounter szolgáltatásán keresztül kaptunk.


Friss anyag megjelenésekor napi 1200-1800 oldalmegtekintésből kb 600-800 első megtekintője van az oldalnak, kb ugyanennyi visszatérő látogató. A blog optimalizált felépítése és elhelyezése is segít ebben, lévén az új hírek esetenként 8-10 perc alatt felkerülnek a keresőrendszerbe. Nagyon erős szakmai aktualitások esetében a visszatérők kb 70-80%-ot is adnak. Külön érdekesség a szórványmagyarság, külföldön dolgozók és a teljesen idegenajkú olvasók jelenléte. A blog olvasóit a statisztika természetesen adatvédelmi okból nem azonosítja, de a szolgáltatójuk látható. Nagyobb cégeknél ez a szervezet nevén fut. Innen látható, hogy a látogatók közt a nagyobb légitársaságok, repülőgépgyárak, brüsszeli hivatalok sőt, egy svájci székhelyű részecskefizikai kutatóközpont szervere is jelen van. 

Mindez annyiból fontos számunkra, hogy igyekezzünk továbbra is egy szűkebb érdeklődő réteg igényeit kiszolgálni, miközben olykor egy szélesebb téma is bekerül, ahogyan a következő posztokban is. (Újabb Malév filmritkaság, amelyhez azonban egy érdekes tényfeltárás is tartozik a történelem rendbetétele érdekében, ezután viszont a 737MAX körüli technikai fejleményeket boncolgatjuk, szabadalmi szintekig visszanyúlva.)

Honnan hová haladunk?

Ahogyan azt legelső olvasóink jól tudják, a blog azzal az igénnyel jött létre, hogy az Inda Labs fennhatósága alatt felhígult, korábban békésen működő Index.hu-Pilóta fórumcsoport helyett legyen felület, ahová szakmai igényű cikkek, válaszok, hírmagyarázatok zavartalanul felkerülhetnek mindenfajta felmerülő témában.
Jómagam is meghívott moderátor voltam az Indexen, épp azzal a feladattal, hogy a széteső, stílusában süllyedő kommunikációt próbáljam szakmai szemmel szűrni, megtartva a szakmai - ismeretterjesztő fórum irányvonalat. Ám mikor megkaptam az első célzást, hogy 'hagyjuk a parttalan vitákat, kötözködéseket futni, hadd generáljanak kattintást ', akkor döntöttem el, hogy leteszem a moderációs "jelvényt", és a "civil" Trikó nickemet is "elhozom". Az eredmény ugyanis borítékolható volt. Az Index utasrepülési fórumainál mamár élénkebben működik az önszerveződésből indult AIRportal.hu oldal fórumrendszere is. Utóbbi oldallal jó együttműködésre is léptünk, lévén szívesen vesznek át szakmai anyagokat, mi viszont olykor fontos képeket kaphatunk pl. a repülőtérről. És ami fontos, nem sajnáljuk az egymásra átirányított kattintásokat, ami sajnos néhány bevételorientált másodközlő esetében láthatóan probléma. Pedig a forráslink az egyetlen feltételünk a cikkek átvételéhez.

Bár több megkeresés is érkezett, egyelőre nem találtunk olyan szakmai sajtófelületet, ahová a blogot hanyagolva szívesen bedolgoznánk mondjuk egy-egy hangzatos "szakértő" címkéért cserébe, vagy ahová esetleg a blog beolvadna.
A hígított és érdekszagú repszakmai megszólalások sajnos nemcsak itthon jellemzőek, ám mégis érdemes kifejezetten odafigyelni, mit vesz komolyan az ember a hazai médiában. A Malév csőd a francia Rio-Párizs balesethez hasonlóan cikkek, elemzések, könyvalakú kiadványok megjelentetésére inspirálta az újságírók azon részét, akik kellően tájékozottnak gondolják magukat a témában, esetleg a könyv hitelesebb felületként való fogadtatásában bíznak. Ez azonban síkos talaj. Főképp a többnyire egyáltalán nem független újságírás politikai térgörbületeinek erős jelenléte, az ennek megfelelően lejtős sajtóarchivum, a valós szakmai információk egyidejű hiánya és a gyakran hitelességére is igénytelen sajtószakma miatt. 


Félreértés ne essék, a blog segítői, munkatársai közt is van újságíró. Ők azonban a repülés megszállottjai és az írástudás fegyverét nem használják politikai terelésre, már csak azért sem, mert a cikkek gyakran közös munkával készülnek, eltérő politikai beállítottságú kollégák együttműködésével. Ilyen újságíró és ilyen együttműködés is van.... :)

Rétegigényt megcélzó blogként természetesen nem kívánunk széllel szemben zongorázni, a tényleges választ keresők így is egyre inkább megtalálnak minket. Akik viszont hisznek a velejéig átpolitizált, egyébként felületes országos lapokban, azokat nem próbáljuk meggyőzni, hogy a kép sosem fekete-fehér, de reméljük, hogy legalább más kérdésekben ők is találnak hasznos olvasnivalót.

A Malév csőd okaival foglalkozó írásainkat egyelőre nem folytatjuk hiteles nyersanyagok híján. Nem fogunk poros könyveket sem elővenni fejezetenként, csak azért, hogy pörögjön a tárhely, de ritka archív anyagaink még lesznek.
A csőd következményeiről azonban továbbra is gyűjtjük az anyagokat. Ebben a témában lesznek bejegyzések kerítésen belülről és kívülről is, sőt, várjuk, pilóták, utaskísérők, irodisták, kiszolgálók meglátásait, leveleit az ügyben.

Az egyéb témákra ráerősítve befejezzük a lassan több szakdolgozatot kitevő AF 447 ügyet is, amit a Malév helyzet háttérbe szorított, ám nyárra már a hivatalos BEA zárójelentés is várható. Addigra az összes kapcsolódó cikkünket leközöljük.

Bővítés, új rovatok

A Malév dosszié mintájára újabb kiemelt rovatokat indítunk. Egyrészt innen elérhető lesz a Repülés blog videógyűjteménye, másrészt pl. épp az említett AirFrance 447-es ügy cikkei is összesítve jelennek meg szintén külön rovatban.
Emellett folyamatos gyermekrajz rovat is indul. A leközölt rajzok készítői apró Malév dekorációs "ereklyét" kapnak. A részleteket külön bejegyzésben tesszük közzé itt és a facebookon is.

Munkaajánlat rovat is indul, melynek szerkesztésében várjuk az olvasók segítségét is. Hivatalos, céges álláshirdetések linkjeit várjuk e-mailben, amelyek bármilyen légitársasági, repülőtéri, vagy akár utazási irodai munkakörökre vonatkozhatnak, ahol a repülőtér és a Malév leépítése miatt bajba került dolgozók állást találhatnak.

Hogy mindez meddig fér bele egy blog kereteibe, az a jövő zenéje. A szakmai médiafelületek minősége nem attól függ, hogy sajtónak, honlapnak vagy blognak hívják az aktuális orgánumot.  Igyekszünk tehát továbbra is a szakmaiságot szem előtt tartani, a forma másodlagos szempont.

Továbbra is szívesen várjuk olvasók, szakmabeliek nyilvános, vagy emailben elküldött észrevételeit, amelyek a blogon megjelent anyagokat pontosítják, javítják.
Szintén várjuk a témafelvetéseket is, amelyekből pl. kettő is érkezett az elmúlt héten. Ezeknek igyekszünk legjobb tudásunk szerint utánajárni és cikket írni belőlük.

Köszönjük az eddigi növekvő, egyben megtisztelő figyelmet és igyekszünk rászolgálni a továbbira is :)


Trikó Nick