2012/03/31

Repülőgépmentés nemcsak Malév színekben: HA-ANA - az első "Ancsa"

Furcsa repülős ország a miénk. Miközben bedől a nemzeti légitársaság, bezár a Liszt Ferenc Repülőtér harmada, az üzemanyagárakkal fordított arányban alakul a sportrepülőterek forgalma, kiváló szakemberek indulnak külföldre munkát keresni, szóval különösebb túlzások nélkül mondhatjuk, hogy mély válságban van az egész magyar polgári repülés, nos ebben a helyzetben is akadnak elvetemült álmodozók, akik joggal bízva más elvetemültekben a HA-LIX és HA-MAL után most egy kisebb civil szállítógép megmentését, rekonstrukcióját vették tervbe - ezúttal nem a kereskedelmi repülésből, de a cél legalább annyira hasznos és nemes.

HA- MBF - a kiszemelt.

Van benne kihívás :)

Az S.A.R. Hungary Alapítvány illetve Turi László az Életjel mentőcsoport tagja mindössze két hete szervezkedik egy An-2-es megmentésén.

Máris több, mint százhuszan csatlakoztak a Facebookon, azóta szóbeli ígéret alapján megkaptak egy vásznazásától már gyakorlatilag megszabadult, de menthető repülőgépet, ami már a fémgyűjtők, valamint a barbárok célpotja is volt. A mentés tehát a legjobbkor érkezik. A szajoli Kamionmentő Kft-vel tárgyalnak az elszállításról, illetve az ügy mellé állt a Fly-Coop Kft. is, aki a felújításig a gép tárolását is felvállalta, illetve nyitottak további tárgyalásokra is, hogy mi módon tudják támogatni a célt.

A cél pedig az, hogy a csapat megmentse az An-2-est a pusztulástól, hogy újra a felhők közé emelkedhessen. A gépet a sajnos már külföldre került (ám kellő becsben tartott) muzeális, legelső magyar An-2, a HA-ANA képére és hasonlatosságára kívánják teljesen felújítani.

Az eredeti
Ezzel az az "Ancsa" éledhet újjá, amivel emléket állíthatnak a magyarországi An-2 repülés kezdetének. Ez a volt az a gép, amelyet először 1956-ban a honvédség, majd később az MHSZ kapott meg .
A korhű festésű HA-ANA éke lehet a Magyarországi és külföldi repülőnapoknak. Ezek mellett még feladata lenne a szolnoki Életjel Mentőcsoport és velük együttműködő más mentőcsoportok tagjainak kijuttatása egy esetleges külföldi földrengés, vagy más katasztrófa helyszínére Európán belül, ezzel is segítve a bajbajutottak mentését.

Az An-2-es többcélú repülőgép igazi igásló. Mezőgazdasági, kiképző, katonai, expedíciós, cargo, kisforgalmú utasszállítási és sportcélokra egyaránt alkalmas, kifejezetten jóindulatú repülési tulajdonságokkal rendelkező repülőgép csillagmotorral. A Li-2-essel orosz gyártásba érkezett Wright Cyclone eredetű motor továbbfejlesztése 1000 lóerős. Egyéb nálunk is ismert, pl. PZL Dromedár (Dromader) gépeken is használják.

An-3-as változat már turbolégcsavaros.
A sarkvidéktől Afrikáig, ejtőernyős kluboktól az amerikai gyűjtőkig számtalan üzemeltető kezében lehet találni napi használatú, illetve szebbnél szebb kultuszpéldányokat is. 






A típus orosz, lengyel, NDK, és kínai gyártásban is készült.(A felújítandó gép Mielec PZL liszenszváltozatú lengyel példány)
Kerekes, szántalpas és vízi futóművel is készültek a "Könyvespolcok". Nálunk értelemszerűen a kerekes változatok terjedtek el. A világon legyártott darabszámot nem tudni pontosan, de közel 20.000 darab épült.


Nálunk is dolgozik még néhány aktív szolgálatban.
És ahogy még gyakran látni szoktuk

Csatlakozz csoporthoz, ha egyetértesz ezzel a céllal, támogatni tudod erkölcsileg, anyagilag, vagy kétkezi munkával!  
Amennyiben módod van anyagilag támogatni a projektet, úgy a következő számlaszámon megteheted:
Számlatulajdonos: S.A.R. Hungary Alapítvány
Számlaszám: OTP 11745004-20099507
A nemzetközi számlaszámunk: IBAN HU74 1174 5004 2009 9507 0000 0000
SWIFT Kód: OTPVHUHB
Megjegyzés rovatban mindenképp tüntesd fel: Az An-2 felújításának költségeire


A csoport itt elérhető >>




Típusadatok


Hossz 12,74 m
Fesztáv felső 18,18 m
alsó 14,24 m
Magasság 4,00 m
Szárnyfelület 71,60 m² (mindkét szárnyat beleértve)
Tömegadatok
Saját tömeg 3450 kg
Terhelés 2050 kg
Maximális felszállótömeg 5500 kg
Teljesítmény
Hajtómű Svecov AS–62IR kilenc hengeres csillagmotor
Fogyasztás 120 – 200 liter repülőbenzin óránként
Teljesítmény 736 kW (1000 LE)                                               
Jellemzők
Legnagyobb sebesség 258 km/h
Minimum sebesség 120 km/h
Hatótáv 900 km
Szolgálati csúcsmagasság

4400 m



2012/03/29

Csendes emlékműavatás a 66-éves évfordulón

 
Többen többféle módon készültek az évfordulóra. Holnap pl. bográcsparty lesz. De a "születésnapon" végül ténylegesen csak egy csendes, de annál bensőségesebb kis megemlékezés zajlott a Repülőgép Emlékparkban. A legnagyobb légiközlekedési érdekképviseletek szövetsége a MAPLÉSZ emlékművet avatott a 2-es terminál előtti repülőmúzeumban. 
A repülés, a repülőtéri munka áldozataira emlékezve a felszólaló érdekképviseleti vezetők pl. a koppenhágai, bejrúti, kijevi, bukaresti balesetek mellett az 1994-es repülőgéptűz és más események áldozatairól beszéltek, valamint az egyéb repülőtéri balesetekről is. Kiemelték, hogy az ilyen áldozatok csak akkor kapnak értelmet, ha ezekből tanulunk, és teszünk az ellen, hogy a hasonló tragédiák megismétlődjenek.


Természetesen a múltbéli tragédiák áldozatai előtt való tisztelgést nem lehetett teljesen elválasztani a napi eseményektől. Az egymásrautaltság nemcsak egy adott munkahelyen mutatkozik meg, hanem a rombadőlt Malév után kialakult helyzetben is.

" Az elmúlt néhány hónap megmutatta, hogy a repülés világa egy zárt ökoszisztéma. Ha az egyik cégnek rosszul megy, azt megérzi a többi is. Ha az egyik cégnél megnyirbálják a dolgozók fizetését és jogait, akkor azt gyorsan eltanulják máshol is." - hangzott el a beszédekben.

A jelenlévő érdekképviseleti vezetők emellett reményüknek adtak hangot, hogy az emlékkő egy új építkezés alapköve lehet.

Informálisan elhangzott: tervben van, hogy a polgári repülésért életüket áldozók név szerint is helyet kapjanak egy kiállított vezérsíkfelületen. 

A létrehozók szándéka szerint ezentúl minden év április 28-án  emlékeznek meg a repülős munkahelyi balesetek áldozatairól.



Szöveg és kép: Trikó Nick