2012/01/24

Mi a gond valójában az A380-asokon ?




Nem kívántunk külön foglalkozni az üggyel, de annyi félrefordítás jelenik meg, hogy röviden  ismét napirendre vesszük az A380-asok repedéseinek ügyét. 

A helyzet az, hogy többezer bordatalp közül repedt meg néhány, tehát semmilyen komoly problémáról nincs szó. Új típusokon a hasonló hibák természetes módon egy ideig sűrűbben fordulnak elő. Súlyos probléma esetén az EASA Emergency AD-t ad ki, adott esetben letilthatja a típus repülését kötelező érvénnyel. Ez azonban most messze nem volt szükséges. A gépeken ugyanis bordánként van 30-40 talp, nem szárnyanként, ahogy az itthon megjelent.
Ezek közül néhány darab repedt meg.


Az A380 szárnya mechanizáció és burkolat nélkül, élére állítva.  ( Brian Bell / Sciencephoto Library )

Az egyik alimínium szárnyburkolat panel a Curtiss Wright munkapadon.

Itt már alsó-felső burkolattal.
Az EASA anyagban is olvasható, hogy valóban találtak a korábbinál komolyabb repedéseket újabb A380-asok megvizsgálásakor. A repedések közt úgynevezett 2-es típusúak is vannak. Arról van szó, hogy a terminológia szerint az 1-es típusú repedések a kis hajszálrepedés kategóriának megfelelő sérüléseket takarják, a kettes típusú már a töréshez közelebb álló, a szerkezeti elemet gyengítő sérüléseket jelenti. 

Egy borda a szárnydobozból
Esetünkben az Airbus által kiadott AOT A380-57A8058 számú All Operator Telex, és az ennek alapján azonnal kiadott EASA direktíva foglalkozik a témával. Az EASA Airworthiness Directive (AD) pontosan leírja, hogy egyes rögzítőfuratokból a bordatalpak széle felé tartó 1-es típusú repedések mellett a bordatalp első és hátsó éle felől kiinduló kettes típusú repedések is előfordulnak, illetve előfordulhatnak más gépeken is. Az 1300 és 1800 repülési ciklus közt üzemelő gépeken 6 hét illetve 84 ciklus a türelmi idő a vizsgálatra, az efelettieken 4 nap, vagy 14 ciklus (amelyik hamarabb jár le).  A repedt talpakat cserélni kell, a vizsgálatok eredményét pedig le kell jelenteni a gyártónak. Az egyik előzetes elképzelés szerint a szárnydoboz végszerelési munkái közben alakulhattak ki a problémák. 

A hatóság kilátásba helyez újabb kötelező intézkedéseket, amennyiben azt a vizsgálat indokolja majd.

Mennyire kell félnünk egy ilyen AD-től?

Az EASA ás az FAA a gyártókkal együttműködve úgy adja ki a kötelező érvényű direktívákat, hogy leírja benne a hibák leghatékonyabb javítását, illetve elméleti legrosszabb kimenetelét, Ez a legtöbb esetben a hiba elhanyagolása esetén potenciálisan súlyos következményeket jelent. Ha nem így lenne, nem lenne kötelező az intézkedés.

Egyébként ebben az évben ez már nem az első EASA AD az A380-assal kapcsolatban, hanem a harmadik. Az elmúlt évben is folyamatosan kerültek ki módosító és egyéb AD-k de még a RollsRoyce hajtómű járókerékrobbanása után kiadott Emergency AD sem az utolsó volt. Múlt év márciusában egy hidraulikafolyás miatt adott ki ilyet a hatóság az A380-asra természetesen legrosszabb kimenetelként a gép biztonságos irányítását látva veszélyben. A mostani A380 AD után adtak ki egy potenciális pályaelhagyással fenyegetőt az A330/340 családra, és egy aszimmetrikus fékszárnyhelyzethez , irányíthatalan géphez vezető másikat az A320-as családra.  Természetesen a hatóság és a repülőgépgyártó is  minden hiba felfedezésekor a poteciális veszélyeket mérlegeli, és aszerint ad ki tájékoztatást vagy AD-t.
A repülésbiztonság alapfeltétele, hogy az ilyen jellegű problémák előkerüljenek, és folyamatosan napirenden is vannak, az üzemeltetők rendben le is reagálják a jelzéseket. Ám ezek ritkán érik el a sajtó ingerküszöbét, még ha rövid időkerettel adja is ki őket a hatóság. Ha egy balesetben kimutatható, hogy volt egy hosszabb időkerettel megadott módosítás (AF-447 vs. Airbus pitot cső csere) - az természetesen eléri akkor is, ha a balesettel való közvetlen oki összefüggés nem látható.

Az A380-ast most nagyobb figyelem övezi, vannak is kisebb gyerekbetegségei, de  ha elmélyedünk kicsit az európai hatóság lapján, számtalan """rémisztőbb""" ügyet találunk már bejáratott típusokkal.. Mégis egyre biztonságosabb a légiközlekedés. A repülés olyan szakma, ahol a szakemberek előre feltérképezik a lehetséges problémákat és elé is mennek. A megtalált hibákat pedig megosztják a gyártóval, hatósággal, aki kidolgozhatja a minden üzemeltetőre érvényes eljárást, módosítást, javítást. Az AD-k kiadása tehát egyáltalán nem titok, de mamár legfőképp arra szolgál, hogy az utasok épségén őrködő üzemeltetők, műszakiak már jóelőre lépjenek, amikor a valós veszély még ki sem alakult. 

Ez közös érdeke az egész iparágnak és az utazóközönségnek is.

Az aktuális AD-k itt olvashatók illetve kereshetők a menüben akár típusra is, visszamenőleg.

 

2012/01/21

Így is lehet... Mobilon is szolgáltat a légügyi hatóság (FAA)

Nem akartunk olcsó bulvárcsapdát állítani a címmel, ezért szúrtuk be a hivatal nevét is, hogy világossá váljon, hol is történik mindez, illetve persze azért, hogy hihetőbbé váljon a cím ...

Októberben egy kínos katonai malőr kapcsán írtunk arról, hogy korábban engedélyezett, mobil informatikai és kommunkációs rendszerek részeként a hétköznapi mobileszközök is meghonosodnak a repülőgépeken illetve a pilótafülkében is. A folyamat jelenleg is zajlik, emellett viszont a hatóság nemcsak papírokat tologat, hanem fel is használja az új lehetőségeket.
Az történt, hogy a már eddig is számos webes szolgáltatást nyújtó amerikai Szövetségi Repülési Hivatal ( FAA ) úgy gondolta, hogy az okostelefonok, tabletek, valamint az ezekre fejlesztett repülési alkalmazások elterjedését követve tovább egyszerűsíti az adófizetők, a repülőszakma, vagyis a hivatalt fenntartó felhasználók életét, és készít egy egyszerűen kezelhető kompakt szolgáltatófelületet.

Ez az  FAA Mobile, melynek első változata már elérhető.

A hatóság honlapján elérhető első változat belépőfelülete meglehetősen lényegretörő:

 


Az alkalmazás az alábbiakat tudja lehívni az FAA online adatbázisból:

Lajstromjeles kereső ( N-Number Lookup)
Tulajdonos, regisztrácó státusza, gyártó és egyéb információk.



Repülőtéri késési adatok (U.S. Airport Status and Delays)
Ez a felület a National Airspace System (NAS) adataiból dolgozik. Kereshetünk az épp aktuális összesített információkból, illetve választhatunk egy kívánt repülőtérkódot.



 
A bejegyzés írásakor aktuális késésinfó San Franciscoban:





Tanácsadó/figyelmeztető körlevél kiadványok ( AC - Advisory Circular Lookup)




A konkrét kiválasztott körlevél PDF-ben letölthető:



  
Körzeti hivatalkereső (Flight Standards District Office (FSDO) Locator)

A mobileszköz helyzetének megfelelően adja meg a legközelebbi címet, ha a helyzetinformációhoz hozzáférést adtunk az FAA oldalának.


  
Lehetőségünk van emellett listás keresésre is:


Vadállattal történt ütközés online bejelentése, illetve már megtörtént bejelentés adatainak módosítása (Wildlife Strike Reporting):




 
Általános hírek és satóanyagok (News and Updates)



 
Támogatott platformok és eszközök
 
Az FAA Mobile 1,0 teljes mértékben támogatja iOS 4 , valamint Android 2.2 és újabb rendszereket. A Blackberry (RIM), Windows Mobile, és a WebOS platformokra nem optimalizálták a rendszert, ezeken a megjelenítés nem garantált. Ettől függetlenül a cikk írásakor egy egyszerű szétcsúsztatható Nokia mobilon is elindult az oldal. Az FAA honlapja fel is hívja a figyelmet, hogy a hivatalos tesztlistán nem szereplő eszközök is támogatják az alkalmazást - igaz, azok nem részei a hivatalos minőségbiztosítási programnak.


Az alábbi eszközökkel tesztelték hivatalosan a működést:


  • iOS 4+ okostelefon
  • iPhone 4S
  • iPhone 4
  • iPhone 3GS
  • iOS 4+ Tablet PC
  • iPad


  • Android 2.2+ okostelefon
  • Galaxy Nexus
  • Motorola Droid
  • Droid X
  • Droid 2 Global
  • HTC EVO
  • Samsung Captivate
  • Android 3.1 Tablet PC
  • Samsung Galaxy Tab 10.1







Minden oldal alján elérhető a feedback funkció, ahol a hivatal a felhasználók véleményét, további ötleteit várja.

 
Ilyen is van ....