2011/08/28

"Elfújta a szél" - 9000 feletti járattörlés az USA-ban

Az Irene előrejelzési térképe (NOAA)
Észak-Karolinától Bostonig több mint 9000 járat nem indul el a hétvégén az Irene hurrikán miatt. Csak szombaton 3800-nál több járatot töröltek
Több millió utast érint összességében az időjárás, míg a viharhelyzet megszűnik. 
A legnagyobbak, pl a United - Contitinetal és a Delta is játok ezreit kénytelen törölni.

New York City környékén a repülőterek nem fogadtak érkező járatokat szombaton déltől, amikor a város tömegközlekedési rendszere leállt. A United Continental Holdings, a világ legnagyobb légitársasága, felfüggesztette az üzemelést a New York-i területen. A Ronald Reagan Washington National Airport és a Washington Dulles International Airport egyaránt nyitva volt szombat délután, de a legtöbb járatot törölték.
A repülőterek, amelyek a vasárnap a legérintettebbek, a Newark Liberty International és a New York-i John F. Kennedy International, több mint 1000 törlés várható a FlightAware szerint. A bostoni Logan és a Washington Reagan a következő a sorban.
A légitársaságok
már töröltek néhány járatot hétfőre is, de az összes jelentős amerikai fuvarozó azt mondta, hogy várja a kárjelentéseket a további törlések előtt. ExpressJet a United és a Continental regionáls cége törölt eddig a legtöbbet hétfőre, eddig összesen 140 járatot.
A vihar "időzítése" igen szerencsétlen. Augusztus forgalmas hónap a légiközlekedésben. A vihar várhatóan  szombat este és vasárnap sújta az észak-keleti régiót, amely a hét legforgalmasabb időszaka. Vasárnap, sok nyaraló tér haza és sok üzleti utazó indul útnak.
A légitársaságok nem mondták, hány utas érintett a hurrikán miatt, de a szám valószínűleg eléri a több milliót. Ennek oka, hogy sok a bel- és külföldi járatokra az átszálló a Keleti part gyűjtő-elosztó repülőterein. Még napokig tarthat, míg helyreáll a térségben az utasforgalom, a légitársaságok a repülőgépeket és a személyzeteket a normál rend szerint tudják beosztani.
Vonat- és autóbusz-szolgáltatás is visszaesett. A Greyhound felfüggesztette szolgáltatását Richmond (Virginia) és Boston közt a hétvégére. Az Amtrak ritkította a északkeleti menetrendet szombaton és törölt minden vonatot Washington és Boston közt. Amtrak öt fő vonala vezet észak-keleti területen, mindegyik több várost érint, valamint a regionális szolgáltatást is Virginiában. Több távolsági vonat, mint a Chicago és a Montreal járat szintén érintett.


Amtrak szerelvényhez állnak sorba
Boston felé a washingtoni utasok (AP)

A hurrikánerejű szél Jacksonville közelében érkezett Észak-Karolinába, hajnalban a becslések szerint körülbelül 500 mérföld szélességben. A hurrikán nyomvonala a keleti parton a Myrtle Beach, (Dél-Kalifornia), felé halad Cape Cod alatt. Trópusi viharhelyzet sújtja Virginia Maryland és Delaware környékét, a legrosszabb még csak most várható.
Legutóbb tavaly télen, hatalmas hóvihar miatt kellett járatok ezreit törölni. A decemberben és februárban törölt 10.000 járat miatt napokig rekedt több ezer utas a repülőtereken.


Az elmúlt évben a légitársaságok a kihasználtság érdekében már eleve ritkították a járatokat. Ez megnehezíti a várakozni kényszerülő utasok helyfoglalási esélyeit, ha az időjárás javul. A cégek lemondanak jegyátírás díjairól a legtöbb vihar által érintett utas esetében. Néhányan egy hétig is lemondanak a 150 $-os szankciókról, hogy ösztönözzék az embereket az utazás átszervezésére.
Az American Airlines szóvivője Andrea Huguely elmondta: a légitársaság törölt néhány járatot hétfőre. Az
AMR Corp.tulajdonában lévő társaság célja viszont, hogy Észak-Karolina és Virginia területén vasárnap délután újra üzemeltesse a járatokat. Még nem tudta megmondani, mikorra várható a New York-i járatok újraindítása.

"Az egyetlen módszer amivel hurrikánnal szemben felkészülhet az ember, hogy a vihar mozgása alapján módosítja a tervet," -mondta Huguley. "Ez alapvetően egy művelt kitalálós játék."

Eredeti cikk: Samantha Bomkamp (AP)

2011/08/27

Boeing 787: típusbizonyítványok és az első szállítás




A Boeing öröménél valószínűleg csak az üzemeltetőké nagyobb

A régen várt új Boeing típusra, a 787 Dreamlinerre az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) közös ünnepség keretében, Everettben kiadta a hatósági típusdokumentumokat.

 

Az FAA részéről Randy Babbitt adta át az amerikai típusbizonyítványt, és a módosított
PC 700-as gyártási tanusítványt amely igazolja, hogy a 787-es és gyártója a vizsgálatok alapján az összes szövetségi előírásnak megfelel.

Patrick Goudou, az EASA
ügyvezető igazgatója adta át az EASA európai típusalkalmassági bizonyítványát 787-es program fejlesztési vezetőinek.

Az első ANA 787-es szállítása szeptemberben*

Az első Dreamlinert szeptember végén kapja meg japán cég Everettben. A szerződés szerinti átadás szeptember 25-én lezajlik, majd 26-án egész napos rendezvénnyel ünneplik az átadást.
 
Tokióba szeptember 28-án érkezik a gép ( Everettből 27-én száll fel). ANA dolgozók, a média és a japán partnerek fogadják a Dreamlinert. Több esemény a weben keresztül élőben zajlik majd.

Az első ANA Dreamliner rollout-ja augusztus 6-án 
( Korábban a ZA 002-es gyári tesztgép járt ANA festéssel japánban üzemi próbákat végezni, azonban a légitársaságnak gyártott első szériagép a képen látható ZA 007-es )
 
- Bevezető ügyfélként nagy örömünkre szolgál, hogy átvehetjük az első 787 Dreamlinert. A repülőgép lehetővé teszi számunkra, hogy új szolgáltatási és kényelemi színvonalat nyújtsunk utasainknak, és fontos szerepet játszik a nemzetközi terjeszkedési stratégiánkban is. Arra törekszünk, hogy Ázsia első számú légitársasága legyünk. -
mondta Sinicsiro Ito, az ANA csoport elnök-vezérigazgatója.

Az ANA 50db-os rendeléssel indította a 787 programot és fontos szerepet játszott a repülőgép tervezésekor is.

(Forrás: Boeing Media)

*  Az index.hu olvasói nem tévednek, valóban megjelent két hete egy cikk múltidőben Magyarósi Csaba tollából "Leszállították az új Boeing 787-eseket" címmel. Nem ez az első érdekes írás a szerzőtől, de hogy mire gondolhatott pontosan, nem tudjuk... :))