2014/12/07

Reptérlátogatás a Mikulással




Mint kiderült a Mikulás hazaindulás előtt kis kitérőket tett a ferihegyi Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Erről ő maga küldött levelet a Repülés Szakmai Blogon keresztül:

Kedves Repülőtéri Barátaim!

A sok magyar kisgyerek meglátogatása után kint jártam az Aeroparkban - a hajdani Ferihegyi Repülőgép Emlékparkban - hogy ismét megnézzem kedvenc öreg barátaimat, a régi repülőgépeket. Ilyeneket még a nagypapám is használt sok-sok decemberrel ezelőtt, mikor olyan messzire kellett mennie, ahová a szán lassan jut el, vagy éppen nem is lehet szánkózni.


A nyugdíjazott magyar repülőgépek lassanként megszépülnek, lehet őket látogatni. A kíváncsi gyerekek is szép számmal jöttek el, volt aki nagyon messziről. Kicsit megáztunk, hó helyett csak eső esett. A kis repülőbarátok azért nem voltak szomorúak és rögtön felismertek, pedig csak a szokásos hétköznapi piros sapkámat és kabátomat vettem fel.


Készítettünk is pár fényképet a kiállított repülőknél. Egy pilótakabinba is bejutottunk. Aztán nagy örömömre a parkot kezelő LKK fel is pakolta a kicsiket és a nagyokat egy szép régi MALÉV Air Tours buszra, így megnézhettük a repülőtér egyébként nem látható titkait is. Ügyes krampuszokat is szereztek közben, akik gyorsan újratöltötték a puttonyomat. Szerencsére virgácsot senkinek nem kellett adni, mert a repülőtér nagyon vigyáz rá, hogy csak jó gyerekek és felnőttek mehessenek be. Ezért - ha már ott voltunk - a szigorított terület (SRA) biztonsági dolgozóit is megjutalmaztam gyorsan.


A sok jó gyerekkel pedig körbejártuk a repülőteret. Korábban megnéztük a félrehúzott, javításra váró Boeing rénszarvas szánokat repülőgépeket, aztán meg bent, az előtéren guruló nagy utasszállítókat.


A legnagyobbat is láttuk, ami ide jár, egy A330-ast, sőt, a leszállópályára érkező kisebb Airbus gépeket is. Sok érdekeset mondott a csoport kísérője az érdeklődő gyerekeknek és én is meséltem nekik a repülésről mert - mint tudjátok - szoktam és szeretek is repülni. Megnéztük a leszállópálya karácsonyi világítását, amit itt csak bevezető fényeknek hívnak, és az egyik radart is láttuk de ezután már nem sok időm maradt a gépemig.



Indulnunk kellett, hogy elérjem a beszállást a távoli Észak felé. A gyerekek nagyon szépen énekeltek nekem a buszon. Volt két aranyos kisfiú aki külön is a mikrofonhoz jött. Így aztán még egy kis ajándékot kaptak, míg elkísértek a busszal az utascsarnokhoz. Itt megbeszéltük, hogy jövőre megint találkozunk. A látogatók visszamentek az Aeroparkba, de nekem még várni kellett egy kicsit a repülőmre, mert egy elhagyott csomag miatt kihívták a repülőtéri tűzoltókat.
Kihasználva az időt gyorsan megnéztem a tűzoltók mikulás-színű autóit, és a megmaradt pár apró ajándékomat odaadtam az ott dolgozó bátor nagyfiúknak, akik ugyanúgy örültek, mint a kisebb gyerekek. Meg is mutatták a legszebb autójukat, ami egészen érdekes színű volt és olyan erős mint 700 rénszarvas.


Bár a látogatás itt is nagyon érdekes volt, most már muszáj volt elindulnom haza, mert még sok munkám van ebben a hónapban, hiszen vannak országok, ahol a gyerekek Karácsonykor várják a Mikulást.

Kedves Barátaim! Jövőre is eljövök a Aeroparkba, ahol várni fogok mindenkit aki szereti a repülőket, és ha megint kapok ehhez segítséget meglátogatok néhány munkahelyet is odabent, hiszen nagyon jól éreztem magam nálatok.

Örök barátotok:


Mikulás

A képekért köszönet: Metrotta Laura, Samai Zsanett, Ispán Tamás, Kovács Gábor









2014/09/29

Sajtószerencsétlenség .... Egyelőre NEM szabad korlátlanul mobilozni a fedélzeten!



Az újságnak hiába küldjük majd a csekket, kéretik tehát figyelni...

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) közleményt adott ki amelyben a légitársaságok számára lehetővé teszi, mégpontosabban az ő hatáskörükbe utalja, hogy megfelelő előkészületek után engedélyezzék az utasok mobiljainak és más hordozható elektronikus eszközeinek (PED) (telefon, laptop, mp3-lejátszó...stb.) aktív üzemét "kaputól kapuig", a teljes repülés során. Az eddig szabályzásban is voltak már könnyítések, de a fel- és leszállás idejére a mobileszközöket repülési módban, vagy kikapcsolva tarthattuk magunknál.
Most az európai hatóság döntése alapján a légitársaságok egy előzetes elemzést végeznek arra vonatkozóan, hogy gépeik nem érzékenyek a hordozható eszközök elektromágneses jeleire. Ezután dönthetnek a könnyítésekről vagy a teljesen szabad használatról. 
Magyarán - és erre a közlemény is felhívja a figyelmet - a társaság ragaszkodhat a korlátlan használatnál szigorúbb szabályokhoz is sőt, akár ez egyes típusokon cégen belül is eltérhetnek a szabályok.


Miről is van szó?

A rádiózavarás és más elektromágneses interferenciák jelensége rég ismert jelenség. Erre léteznek általános iparági szabványok is, amelyek a fénycsőtől a botmixerig kötelező "típusalkalmassági" vizsgálatokat írnak elő. Kevés kivétellel viszont a háztartási eszközeinket nem visszük a repülőre, főképp nem használjuk őket, emiatt az említett vizsgálatok nem terjedtek ki ebben az irányban.

A repüléselektronika és a mobileszközök viszont ehhez képest igen közel kerülhetnek egymáshoz üzem közben is.
Ritkán ugyan, de előfordult többször is, hogy meghibásodások, műszaki rendellenességek észlelésekor vagy vizsgálatakor mobiltelefonok által keltett interferenciára terelődött a gyanú. Előfordult ilyen az USA-ban éppúgy, mint a szomszédos Szlovéniában, de a maléves személyzetek körében sem volt teljesen ismeretlen a probléma. Itt alapvetően nem arról van szó, hogy a mobilok olyan frekvencián adnának, mint amilyen frekvencián a gép rádióberendezései dolgoznánk. Sokkal inkább másodlagos interferenciák keletkezésétől tartottak a szakemberek. Példáért nem kell messzire menni. Mindenki járt már úgy, hogy a mobilján aktiválódó hívás, cellakeresés közben mondjuk az autórádió ciripelni kezdett. Ugyancsak előfordul egyes számítógép egerek esetében, hogy a telefon aktiválódása közben az egérmutató ütemesen mozogni kezd, vagy a képernyő scrollozik.


Természetesen a repülőgép rendszerei lényegesen védettebbek a háztartásban megszokott eszközökhöz képest, de a repülésben a legtöbb engedélyezési folyamat a szigorúság irányából indul, a jelentett esetek pedig óvatosságra adtak okot.

Repülésbarát mobilok és mobilbarát repülők

A hatósági szigorral szembenállt egy viszonylag szabadabb megszokás az utasok részéről, hiszen a buszon, vonaton senki nem szólt az elektronikus eszközeik miatt.
Úgy a repülőgépipar, mint a mobileszközök gyártói igyekeztek a problémát kezelni. A repülőgépek berendezéseit és adatbuszait tesztelni kezdték, a mobileszközöknek viszont a mobilátjátszó tornyokra irányuló kommunikációját kikapcsolhatóvá tették (flight mode). Új elem lett a rendszerben a wifi megjelenése ám ezek az kapcsolatok egy mobilhíváshoz képest nagyságrendileg kisebb teljesítménnyel járnak, hiszen csak pár méterre kell "ellátniuk". A wifi végül zöld utat kapott több új vagy felújított berendezésű utasszállítógépen, üzleti jeteken is.
Innen már csak pár lépés volt hogy eljussunk a mai szabályzásig illetve a hordozható eszközök és a repülőgépek szó szerint zavartalan együttműködéséig. A pilóták, sőt egyes társaságoknál már az utaskísérők kezében is mobil számítógépek könnyítik az adminisztrációt, vagy épp az utaskapunál álló gép és a földi irodák közti kommunikációt.

Miben térhetnek el a gépek?

A repülőgépek nemcsak generációjukban vagy digitális ill. hagyományos fedélzeti rendszereikben térhetnek el. Egy adott típuson belül számtalan berendezés különbözhet a pilótakabintól a szórakoztató rendszereken át a kabinmenedzsment eszközökig bezárólag. Ilyen konfigurációs különbségek akár egyazon cég felújított és még fel nem újított gépein is lehetnek. Nyilván számít majd a személyzetek és az adott cég műszaki szolgálatának esetleges személyes tapasztalata is.

Figyeljünk szabályokra és a gép személyzetére

Hogy egy adott társaság az adott típusokon hogyan fog szabályozni, az a honlapokon, utastályékoztató felületeken megtudható lesz. A felkészülés és a teszt több hónap lesz a társaságoknál. Az EASA közleménye külön kitér ez egyedi szabályzás lehetősége mellett a személyzet szabad, szükség szerinti döntésére is, ami a fentiek fényében fontos:  továbbra is bármikor adhat utasítást a légiutaskísérő, illetve a személyzet a PED/mobil eszközök kikapcsolására.
Ez tehát továbbra is kötelező szabály hiszen a repülésbiztonság a gépen mindig elsődleges.
Ugyancsak fontos, hogy figyeljünk a biztonsági bemutatóra (safety demo) a saját érdekünkben, hiszen az esetleges veszélyhelyzetekre való megszokott felkészítésen túl megtudhatjuk azt is, mi a teendő hordozható "kütyüinkkel" az adott járaton.

Egyelőre tehát a sajtó leegyszerűsítve kijelentő szalagcímeit, felvezetőit kezeljük súlyuk szerint... Helyenként a szövegből már kiderül, hogy a döntés nem lesz kötelező depláne nem azonnali, az azonban  nem szerepel a magyar sajtóban, nem feltétlenül érvényes minden típuson, és hogy a személyzet kérésére továbbra sem opcionális a reagálás.

- Trikó Nick -

Vonatkozó Gyöngyszemek:
NOL:

Vége a repülőgépes módnak

ORIGO

Hamarosan a múlté a "kérem kapcsolják ki mobiltelefonjaikat és mobilkészülékeiket" felszólítás a repülőgépeken.
HVG:

Teljesen eltörölte a repülőgépen tartózkodás közbeni mobilhasználat korlátozását az európai légügyi hatóság. A gyakorlatban ez annyit jelent: amíg csak van térerő, addig bármikor lehet használni a telefont.

OXOX


Eltörölte a mobilhasználat korlátozását az európai légügyi hatóság, amely annyit jelent: amíg csak van térerő, addig bármikor lehet használni a telefont.
....