2012/09/27

Egyórás film: British Airways Boeing 747-400 D-Check

( Figyelem: A blog működésének változásával kapcsolatban rövid előzetes tájékoztatás olvasható a cikk végén. )

"Előszó" a BBC - British Airways filmjéhez

A lejjebb belinkelt 59 perces videóanyag az "Engineering Giants" ismeretterjesztő sorozat részeként készült. Egy Jumbo nagykarbantartási munkáin keresztül kellemes közérthetőséggel végigkalauzolja a nézőt az utasforgalmi repülés szinte teljes üzemeltetési hátterén. A téma persze magában is kiemeli a repülésbiztonság egyik legfontosabb tényezőjét, a műszakiak munkáját, mégis szinte az összes egyéb szorosan érintett társterület megjelenik. Szó esik a repülőgépről mint munkaeszközről éppúgy, mint a vészmentésről, vagy épp a villámcsapás védelemről, vagy a kiszolgált gépek újrahasznosításáról. A legfontosabb műszaki megoldások, vizsgálatok, utaskényelmi kérdések, szimulátorozás mind befértek a közel egyórányi anyagba. Eközben - mintegy keretként - az öt hétig tartó D-Check teljes logikai folyamatát is végigkövethetjük ...

A nagykarbantartással járó szétszerelés, a kiváló operatőri és rendezői munka igazán látványos, kellően részletes képet ad nemcsak a repülőgép külső és belső felépítéséről, hanem a British Airways technikai bázisáról  (BAMC - Cardiff) is. Bár a film alapvetően nem a szakmának készült, mégis azt hiszem, sokunk szíve megdobban a hangár, a hivatásukról beszélő kollégák, a munkakörülmények láttán is, és persze sokunkat megrohannak az emlékek a nemrég szebb időket látott ferihegyi Malév / ACE bázis életéről.

Számomra annak idején egy Malév szórólap is elég volt, hogy a kiszemelt művészeti főiskola helyett a repülési szakirányt válasszam és a hangárban kössek ki. Nos, bár nálunk az egész repülés válságban van, azért egy ilyen filmet ma mégis érdemes végignézni azoknak is, akik a fiatalként erre a pályára kacsintgatnak ... 

Jó szívvel ajánlom az epizód megtekintését a fizetett szakbulvár titánoknak is, elsősorban pl. az Attraktornak. Van ugyanis bőven mit tanulni médiás szemmel is :))) 

A hang angol nyelvű, de ez nem kell hogy elrissza a nyelvet kevésbé ismerőket. A látvány magáért beszél :)

Bár a film hosszúsága miatt HD felbontás nem elérhető, mégis javaslom megfelelő videókártya esetén a teljes képernyős megtekintést.

 Full screen vetítés >> ITT 






"Szolgálati közlemény" a Kedves Olvasóknak:
Hamarosan jelentkezünk a blog átalakításával és az elmúlt hosszú publikálási szünetekkel kapcsolatosan. Elöljáróban szeretném jelezni, hogy - bár megtisztelő lehetőségeket és felkéréseket kaptam a szakma internetes felületein - az új feladatok teljesítése mellett sem zár be A Repülés blog,  viszont a profilja kizárólag a szorosan vett repszakmai kérdések és az ismeretterjesztés felé fog elmozdulni. A légiipar igazán szerethető része nem gyilkos napi üzleti-politikai hadszíntéren zajlik és kevésbé szól arról, hogy ki hány repülőt vett és hány dolgozót bocsájtott el.  Ezekről más felületeken írok a jövőben. Hogy hol, ezt is megírom természetesen.
 
Ide pedig főképp azokat várjuk a továbbiakban, akik a repülés működéséről, "titkairól", fejlődéséről és szépségéről szeretnének olvasni. A blogot  segítő kollégák, barátok szintén ebben a témakörben írtak eddig is szívesen, így a "profiltisztítás" reményeink szerint nem fog ártani sem nekünk, sem az Olvasóknak.

Trikó Nick

2012/08/30

Kész az új légiforgalmi irányító központ épülete - A HC februárban élesít


2012. augusztus 30-án Budapesten átadták a HungaroControl új légiforgalmi irányító központjának épületét, amivel újabb fontos állomásához érkezett a magyar légiforgalmi szolgálat összesen 13 milliárd forintos beruházási programja. A szoftverek telepítése, a beköltözés és a sikeres próbaüzem után 2013 februárjától a magyar irányítók már az új, csúcstechnológiával felszerelt légi navigációs központból irányítják a légtér forgalmát. 

 
A HungaroControl Zrt. ANS III (Air Navigation System) elnevezésű, komplex fejlesztési programja keretében egy új, csúcstechnológiával felszerelt légiforgalmi irányító központot létesít Budapesten. A beruházás célja a magyar légiforgalmi irányítás versenyképességének megőrzése, kapacitásainak bővítése, technológiai versenyelőnyének fenntartása. A 13 milliárd forintból megvalósuló, közel tízezer négyzetméter alapterületű, háromszintes légi navigációs központ kivitelezéséhez az Európai Unió 6 millió euró értékű támogatást nyújtott a Transzeurópai Hálózatfejlesztési Terv (TEN-T) keretében, a források több mint 85 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl önerőből finanszírozza.

Az épületátadáson dr. Völner Pál, infrastruktúráért felelős államtitkár kiemelte: az ANS III program megvalósulása hosszabb távra biztosíthatja, hogy a HungaroControl a térség és Európa egyik legpontosabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb szolgáltatója maradjon.

Szepessy Kornél a HungaroControl vezérigazgatója elmondta: az új épület felépítésén túl korszerűsítik kommunikációs eszközeiket és folytatják világszínvonalú irányító és tájékoztató szoftverük, a MATIAS fejlesztését. A szükséges rendszerek (pl. ún. harmadik feles tájékoztató rendszerek, LAN radar, meteorológiai szerverek stb.) áttelepítése folyamatos, a tervek szerint ősszel megkezdődik a tesztüzem. A munkálatokkal párhuzamosan folyik a repülésbiztonsági tanulmányok elkészítése és a légügyi hatósági engedélyeztetés előkészítése. 2013 februárjától a HungaroControl szakemberei az új légi navigációs központból irányítják majd a repülőgépeket.

Ughy Attila, Budapest XVIII. kerületének polgármestere elmondta, hogy az új irányító központ megépítésével a HungaroControl hosszú távon fejezte ki elköteleződését a XVIII. kerület mellett. 


Forrás: HC / Pressinform

Trikó Nick