( Figyelem: A blog működésének változásával kapcsolatban rövid előzetes tájékoztatás olvasható a cikk végén. )
"Előszó" a BBC - British Airways filmjéhez
A lejjebb belinkelt 59 perces videóanyag az "Engineering Giants" ismeretterjesztő sorozat részeként készült. Egy Jumbo nagykarbantartási munkáin keresztül kellemes közérthetőséggel végigkalauzolja a nézőt az utasforgalmi repülés szinte teljes üzemeltetési hátterén. A téma persze magában is kiemeli a repülésbiztonság egyik legfontosabb tényezőjét, a műszakiak munkáját, mégis szinte az összes egyéb szorosan érintett társterület megjelenik. Szó esik a repülőgépről mint munkaeszközről éppúgy, mint a vészmentésről, vagy épp a villámcsapás védelemről, vagy a kiszolgált gépek újrahasznosításáról. A legfontosabb műszaki megoldások, vizsgálatok, utaskényelmi kérdések, szimulátorozás mind befértek a közel egyórányi anyagba. Eközben - mintegy keretként - az öt hétig tartó D-Check teljes logikai folyamatát is végigkövethetjük ...
A nagykarbantartással járó szétszerelés, a kiváló operatőri és rendezői munka igazán látványos, kellően részletes képet ad nemcsak a repülőgép külső és belső felépítéséről, hanem a British Airways technikai bázisáról (BAMC - Cardiff) is. Bár a film alapvetően nem a szakmának készült, mégis azt hiszem, sokunk szíve megdobban a hangár, a hivatásukról beszélő kollégák, a munkakörülmények láttán is, és persze sokunkat megrohannak az emlékek a nemrég szebb időket látott ferihegyi Malév / ACE bázis életéről.
Számomra annak idején egy Malév szórólap is elég volt, hogy a kiszemelt művészeti főiskola helyett a repülési szakirányt válasszam és a hangárban kössek ki. Nos, bár nálunk az egész repülés válságban van, azért egy ilyen filmet ma mégis érdemes végignézni azoknak is, akik a fiatalként erre a pályára kacsintgatnak ...
Jó szívvel ajánlom az epizód megtekintését a fizetett szakbulvár titánoknak is, elsősorban pl. az Attraktornak. Van ugyanis bőven mit tanulni médiás szemmel is :)))
A hang angol nyelvű, de ez nem kell hogy elrissza a nyelvet kevésbé ismerőket. A látvány magáért beszél :)
Full screen vetítés >> ITT
"Szolgálati közlemény" a Kedves Olvasóknak:
Hamarosan jelentkezünk a blog átalakításával és az elmúlt hosszú publikálási szünetekkel kapcsolatosan. Elöljáróban szeretném jelezni, hogy - bár megtisztelő lehetőségeket és felkéréseket kaptam a szakma internetes felületein - az új feladatok teljesítése mellett sem zár be A Repülés blog, viszont a profilja kizárólag a szorosan vett repszakmai kérdések és az ismeretterjesztés felé fog elmozdulni. A légiipar igazán szerethető része nem gyilkos napi üzleti-politikai hadszíntéren zajlik és kevésbé szól arról, hogy ki hány repülőt vett és hány dolgozót bocsájtott el. Ezekről más felületeken írok a jövőben. Hogy hol, ezt is megírom természetesen.
Hamarosan jelentkezünk a blog átalakításával és az elmúlt hosszú publikálási szünetekkel kapcsolatosan. Elöljáróban szeretném jelezni, hogy - bár megtisztelő lehetőségeket és felkéréseket kaptam a szakma internetes felületein - az új feladatok teljesítése mellett sem zár be A Repülés blog, viszont a profilja kizárólag a szorosan vett repszakmai kérdések és az ismeretterjesztés felé fog elmozdulni. A légiipar igazán szerethető része nem gyilkos napi üzleti-politikai hadszíntéren zajlik és kevésbé szól arról, hogy ki hány repülőt vett és hány dolgozót bocsájtott el. Ezekről más felületeken írok a jövőben. Hogy hol, ezt is megírom természetesen.
Ide
pedig főképp azokat várjuk a továbbiakban, akik a repülés működéséről,
"titkairól", fejlődéséről és szépségéről szeretnének olvasni. A blogot segítő kollégák, barátok szintén ebben a témakörben írtak eddig
is szívesen, így a "profiltisztítás" reményeink szerint nem fog ártani sem
nekünk, sem az Olvasóknak.
Trikó Nick