2012/04/01

Európa bolondjai leszünk a Ryanair kedvéért ? - Budapest Airport, április1.

Séta+repülés, Magyarország 2012 (montázs: Trikó Nick, eredeti fotó Niki Kapsamunov)

Nincs igazán tréfás hangulatunk mostanában repülésügyben.
A Malév bedőlése óta "fekete ruhában jár" a blog, azóta sem tudtunk vidámat, reménykeltőt írni a témában.
Mostani hír, hogy ismét tisztázatlan a Dunakeszi Repülőtér körüli helyzet, amelyben igazságot nem szeretnénk tenni, lévén-e sorok írója politikust és repülőtérüzemeltetőt is látott már mellébeszélni, szabálytalankodó járművezetőt pedig szintén. Így egyelőre ebbe az ügybe nem ártjuk bele a billentyűzetünket a tényszerűség kárára, viszont mihamarabb szeretnénk levegőben látni a dunakeszi gépeket.

LHDK - CLOSED (Fotó MTI /Lakatos Péter)

A nap viccéért viszont nem is kellett Dunakesziig elmennünk.

Ferihegyen olyan elképesztő ötlet megvalósításán dolgoznak a "helyi erők" (copyright: cpt. Soma:)) amellyel kínunkban nem tudtunk elsőre mit kezdeni. A Hősök terét megszégyenítő sétaplaccot építenek ki az üzemterület kellős közepére az utasoknak. Ma szanaszét telefonáltunk, hogy ez most a dátumhoz kötődő átverés, esetleg a "Jeux sans frontières" játék  felújítása lesz határok nélkül ugyebár, vagy teljesen komoly, úgynevezett repülőtérrend.
Az ötletnek szóló első pukkadozó röhögések után jött a kijózanodás: - Igen, Budapest repülőterén, utasok fognak  sétafikálni az üzemterület közepén,  a repülőgépek mostanáig használt gurulási vonalában csak azért, hogy a Ryanair megmaradhasson buszmentes és utashídmentes alapstátuszban (...és ennek megfelelő olcsó díjazási kategóriában).

Amikor a repülőtér szembemenve a saját biztonsági szabályaival kitalálta, hogy zsákutcába állítja a kerozinnal teli tankolókocsikat, arról részletesen írtunk ebben a cikkben, gondolván, talán valaki észreveszi, hogy, hogy a lóláb kezd kilógni a biztonság kontra bevétel mérlegen. 

A mostani megoldás minden kétségünket felülírta: igen, csak azért, hogy O'Leary elégedetten fizesse ki a repülőtér legkisebb díjszabásának megfelelő összeget, odavisszük a hegyet Mohamedhez, vagyis szétvágjuk az üzemterületet, mint a régi szép időkben, mikor Leonyid Iljics Brezsnyev díszsorfal előtt, piros szőnyegen gyalogolt keresztül az apronon, és blokkolták a repülőtér forgalmát. 

Csakhogy ez akkoriban sem állandó állapot volt, hanem alkalmi. 

Nos, miközben sikeresen nemzeti légitársaság nélkül maradt az ország, a repülőtér bevételei pedig drámaian megcsappantak, eközben helyi turistalátványossággal fogadjuk a külföldieket. Talán be is jön. Olyan külső állóhelyekről kezdhetik a 2-es terminál fotózását a besétáló utasok, ahol pár évvel ezelőtt még Pácsonyi úr FBŐ serege  feltartóztatta a teli piros belépővel, szabályosan közlekedő kocsiban a belső dolgozót is a kamerájával - igaz az éber véderő nemigen tudta megmondani, melyik szabálypontot sérti meg épp az illető. 

Nos, ma szabad a pálya: rendezvényekről ismert kordonkerítést építettek a beton közepére, elvágva és messzire kiterelve a forgalom egy részét, némileg korlátozva a tűzoltókapun való behajtás utáni közlekedés szabadságát és megnehezítve a kordonfolyosón túl parkoló egyéb légitársaságok mozgását is. 

Semmi kétség, a fapadnak útban van a repülőtér S gurulója. Nagyjából félig fel is számolódik.... A 46-os utashíd lépcsőházzá változik.


A 46-os híd eleve kiesik a rendeltetésszerű használatból. Nincs ezzel sem gond, hiszen addig sem kopik a méregdrága mozgató és vezérlőberendezés, míg a fapadnak szolgál fix lépcsőhosszabbítóként.
A megoldás jelenlegi állapotában arra emlékeztet, mint mikor először jártam Erdélyben és villany híján traktor vontatta a villamost. A 46-os utashíddal szembefordítva áll egy utaslépcső, hogy mégse a levegőbe ugorjanak az utasok. Azután a műholdkép zöld vonalán elhelyezett kordonfolyosókon lehet kisétálni a megszakított S guruló vonalig, majd onnan az állóhelyekre a google térkép léptékvonalzója szerint úgy 150 és 350m között.

Az apron és az S guruló eredeti elrendezése (forrás: HungaroControl)

Ütközőbak repülőknek Fotó: Ispán Tamás  - AIRportal.hu
Eközben a 73-as állóhellyel szemben egy elegáns  betongát áll. Hogy ez csak egyszerűen zárás, vagy a hajtóműszél (jet-blast) miatt került-e oda, vagy ő hivatott megakadályozni, hogy a mögötte felfestett szervizútra, netán a kedves utasokra a vontató rátoljon valami szerencsétlen gépet, amelynek gazdái balgán kifizették a 45-ös utashíd használatát, azt még nem tudjuk. Talán még a 73-as rajtkockáról induló nemfapados versenyzőnek tehették ki, nehogy véletlenül balra kezdjen indexelni az S gurulóra. A betongátas dolog nyilván kiválóan fog működni sötétben és ködben, netán mindkettő együttes fennállásakor. 



  

A 74-79-es állóhelyek a sétatér részét képezik, a 70-73 marad buszos. Figyelemre méltó bejegyzés az utasításban, hogy a 73-as állóhelyről való kiforduláshoz minimális teljesítményt kell kérni a pilótáktól.Örömmel látjuk viszont hogy az utasítás immár foglalkozik a tankolás biztonsági távolságával is.
A hóeltakarítás különösen izgalmas lesz a többsoros kordonrács-erdőben. A csőlábazatot elegáns ballasztzsákokkal súlyozták le. Ez azért jó, mert ha a mókáskedvű utas a kimenő és bejövő folyosók közt egy lendülettel átugorja a kordont - kijátszva az odavezényelt két rendőr éberségét, - biztonságosan megkapaszkodhat sorváltás közben.

Mindenesetre nem csodálkoznék azon sem, ha a pilótahumorral foglalkozó lapok nem törnék magukat újabb karikatúrák rajzolgatásával, hanem egyszerűen kitennék a ferihegyi apron vonatkozó Jeppesen térképét - feltéve hogy a Jeppy szerkesztői megbírkóznak a most felállított KRESZ-park hatékony és informatív megjelenítésével a legközelebbi cserelapokon.
Egyelőre próbálunk további információkat beszerezni a témáról, hátha van még olyan tréfa a dologban, amit csak mi nem értünk. Emellett őszintén kíváncsiak vagyunk a hatóságok véleményére. 

Tűzoltókapu - Fotó: Ispán Tamás  - AIRportal.hu

Kérdés, mi történik egy esetleges pánikhelyzetben, mi van, ha tényleg be kell hajtsanak a tűzoltókapun (ami előtt ugye szigorúan tilos parkolni, ám utasokat sétáltatni lehet...), mi van, ha valaki vicces kedvében, sötétben ténylegesen átlendül a tyúkkerítésen bármilyen irányban.... Érdekes pl. mindezt a komolytalanságot egy intézményen belül látni az SRA átjáróval és a vasfüggönyös belső "műszaki határzárral"...

Félreértés ne essék, a dologgal nem a fapadosokat cikizzük. A repülőtérnek kellene eldönteni, hogy Michelin csillagos étterem szeretne lenni, vagy sarki fröccsözős lacikonyha egyetlen épületben.
Mindkettő nagyon hasznos dolog, csak ugye egy helyen megoldva nem kicsit kínos. 

Ugyancsak felvetődik a kérdés, hogy mi fog történni, ha újabb fapadosoknak is eszébe jut hogy hasonló "költségkímélő" brillírozásra késztessék a Budapest Airport kreatív szakembereit.

Végülis még van hová fejlődni ...



Trikó Nick

2012/03/31

Repülőgépmentés nemcsak Malév színekben: HA-ANA - az első "Ancsa"

Furcsa repülős ország a miénk. Miközben bedől a nemzeti légitársaság, bezár a Liszt Ferenc Repülőtér harmada, az üzemanyagárakkal fordított arányban alakul a sportrepülőterek forgalma, kiváló szakemberek indulnak külföldre munkát keresni, szóval különösebb túlzások nélkül mondhatjuk, hogy mély válságban van az egész magyar polgári repülés, nos ebben a helyzetben is akadnak elvetemült álmodozók, akik joggal bízva más elvetemültekben a HA-LIX és HA-MAL után most egy kisebb civil szállítógép megmentését, rekonstrukcióját vették tervbe - ezúttal nem a kereskedelmi repülésből, de a cél legalább annyira hasznos és nemes.

HA- MBF - a kiszemelt.

Van benne kihívás :)

Az S.A.R. Hungary Alapítvány illetve Turi László az Életjel mentőcsoport tagja mindössze két hete szervezkedik egy An-2-es megmentésén.

Máris több, mint százhuszan csatlakoztak a Facebookon, azóta szóbeli ígéret alapján megkaptak egy vásznazásától már gyakorlatilag megszabadult, de menthető repülőgépet, ami már a fémgyűjtők, valamint a barbárok célpotja is volt. A mentés tehát a legjobbkor érkezik. A szajoli Kamionmentő Kft-vel tárgyalnak az elszállításról, illetve az ügy mellé állt a Fly-Coop Kft. is, aki a felújításig a gép tárolását is felvállalta, illetve nyitottak további tárgyalásokra is, hogy mi módon tudják támogatni a célt.

A cél pedig az, hogy a csapat megmentse az An-2-est a pusztulástól, hogy újra a felhők közé emelkedhessen. A gépet a sajnos már külföldre került (ám kellő becsben tartott) muzeális, legelső magyar An-2, a HA-ANA képére és hasonlatosságára kívánják teljesen felújítani.

Az eredeti
Ezzel az az "Ancsa" éledhet újjá, amivel emléket állíthatnak a magyarországi An-2 repülés kezdetének. Ez a volt az a gép, amelyet először 1956-ban a honvédség, majd később az MHSZ kapott meg .
A korhű festésű HA-ANA éke lehet a Magyarországi és külföldi repülőnapoknak. Ezek mellett még feladata lenne a szolnoki Életjel Mentőcsoport és velük együttműködő más mentőcsoportok tagjainak kijuttatása egy esetleges külföldi földrengés, vagy más katasztrófa helyszínére Európán belül, ezzel is segítve a bajbajutottak mentését.

Az An-2-es többcélú repülőgép igazi igásló. Mezőgazdasági, kiképző, katonai, expedíciós, cargo, kisforgalmú utasszállítási és sportcélokra egyaránt alkalmas, kifejezetten jóindulatú repülési tulajdonságokkal rendelkező repülőgép csillagmotorral. A Li-2-essel orosz gyártásba érkezett Wright Cyclone eredetű motor továbbfejlesztése 1000 lóerős. Egyéb nálunk is ismert, pl. PZL Dromedár (Dromader) gépeken is használják.

An-3-as változat már turbolégcsavaros.
A sarkvidéktől Afrikáig, ejtőernyős kluboktól az amerikai gyűjtőkig számtalan üzemeltető kezében lehet találni napi használatú, illetve szebbnél szebb kultuszpéldányokat is. 






A típus orosz, lengyel, NDK, és kínai gyártásban is készült.(A felújítandó gép Mielec PZL liszenszváltozatú lengyel példány)
Kerekes, szántalpas és vízi futóművel is készültek a "Könyvespolcok". Nálunk értelemszerűen a kerekes változatok terjedtek el. A világon legyártott darabszámot nem tudni pontosan, de közel 20.000 darab épült.


Nálunk is dolgozik még néhány aktív szolgálatban.
És ahogy még gyakran látni szoktuk

Csatlakozz csoporthoz, ha egyetértesz ezzel a céllal, támogatni tudod erkölcsileg, anyagilag, vagy kétkezi munkával!  
Amennyiben módod van anyagilag támogatni a projektet, úgy a következő számlaszámon megteheted:
Számlatulajdonos: S.A.R. Hungary Alapítvány
Számlaszám: OTP 11745004-20099507
A nemzetközi számlaszámunk: IBAN HU74 1174 5004 2009 9507 0000 0000
SWIFT Kód: OTPVHUHB
Megjegyzés rovatban mindenképp tüntesd fel: Az An-2 felújításának költségeire


A csoport itt elérhető >>




Típusadatok


Hossz 12,74 m
Fesztáv felső 18,18 m
alsó 14,24 m
Magasság 4,00 m
Szárnyfelület 71,60 m² (mindkét szárnyat beleértve)
Tömegadatok
Saját tömeg 3450 kg
Terhelés 2050 kg
Maximális felszállótömeg 5500 kg
Teljesítmény
Hajtómű Svecov AS–62IR kilenc hengeres csillagmotor
Fogyasztás 120 – 200 liter repülőbenzin óránként
Teljesítmény 736 kW (1000 LE)                                               
Jellemzők
Legnagyobb sebesség 258 km/h
Minimum sebesség 120 km/h
Hatótáv 900 km
Szolgálati csúcsmagasság

4400 m