2012/02/01

MALÉV járatok a szokásos rendben

Fotó: Páni Ádám


JÁRATINFÓ  / INDULÓ







Járatszám Hova Tervezett Várható  Term. Megj.
MA612 London-LGW 06:50 07:03 2B
MA530 Paris CDG 06:55 07:25 2B
MA600 Brussels 07:10 07:27 2B
MA762 Stockholm 07:10 07:19 2B
MA520 Frankfurt 07:15 07:23 2B
MA750 Copenhagen 07:20 07:21 2B
MA400 Rome FCO 07:25 07:35 2B
MA840 Warsaw 07:25 07:30 2B
MA410 Milan MXP 07:35 07:48 2B
MA850 Bucharest 07:40 07:50 2B
MA4865 London LHR 08:15 08:32 2B
MA820 Prague 08:15 08:20 2B
MA6828 Prague 09:05 09:04 2A
MA6112 Kiev (Borispol) 09:20 09:22 2B
MA6574 Paris CDG 10:10 10:30 2A
MA6104 Moscow SVO 11:30 11:41 2B
MA532 Paris CDG 12:10 12:13 2B
MA746 Helsinki 12:40 12:45 2B
MA232 Athens 12:50 12:57 2B
MA4869 London LHR 12:50 13:00 2B
MA462 Pristina 12:50 13:10 2B
MA494 Podgorica 13:00 13:13 2B
MA440 Skopje 13:05 13:11 2B
MA830 Sofia 13:05 13:05 2B
MA6124 Chisinau 13:10 13:13 2B
MA430 Tirana 13:10 13:16 2B
MA460 Belgrade 13:15 13:23 2B
MA450 Sarajevo 13:20 13:23 2B
MA890 Tirgu Mures 13:20 13:22 2B
MA864 Cluj 13:50 13:53 2B
MA102 Moscow SVO 15:10 15:24 2B
MA6576 Paris CDG 15:50 15:47 2A
MA614 London-LGW 17:15 17:33 2B
MA534 Paris CDG 17:25 17:44 2B
MA668 Amsterdam 17:35 17:22 2B
MA472 Zagreb 17:35 18:41 2B
MA602 Brussels 17:45 18:01 2B
MA752 Copenhagen 17:45 17:54 2B
MA522 Frankfurt 17:50 18:06 2B
MA854 Bucharest 17:55 18:03 2B
MA516 Stuttgart 18:05 18:30 2B
MA844 Warsaw 18:05 18:09 2B
MA824 Prague 18:10 18:18 2B
MA4867 London LHR 18:20 18:24 2B
MA672 Berlin TXL 18:25 18:32 2B
MA744 Helsinki 18:45 18:47 2B
MA6822 Prague 18:50 18:59 2A
MA622 Dublin 19:15 19:20 2B
MA6578 Paris CDG 19:55 19:53 2A
MA834 Sofia 23:15 23:16 2B
MA432 Tirana 23:20 23:25 2B
MA214 Tel Aviv 23:40 23:42 2B


ÉRKEZŐ

Járatszám Honnan Tervezett Várható Term.  Megj.
MA869 Cluj 06:10 06:32 2B
MA241 Beirut 06:15 06:01 2B
MA857 Bucharest 06:15 06:16 2B
MA6123 Chisinau 06:15 06:14 2B
MA225 Larnaca 06:15 06:12 2B
MA261 Thessaloniki 06:15 06:10 2A
MA6113 Kiev (Borispol) 08:30 08:25 2B
MA6829 Prague 08:35 08:21 2A
MA6575 Paris CDG 09:20 09:43 2A
MA6105 Moscow SVO 10:30 10:26 2B
MA841 Warsaw 10:30 10:34 2A
MA745 Helsinki 10:55 11:45 2A
MA851 Bucharest 11:05 13:06 2B
MA821 Prague 11:15 11:03 2A
MA521 Frankfurt 11:25 11:45 2A
MA411 Milan MXP 11:25 11:31 2A
MA401 Rome FCO 11:30 11:31 2A
MA601 Brussels 11:35 11:48 2A
MA751 Copenhagen 11:55 11:38 2A
MA4868 London LHR 12:00 12:09 2B
MA763 Stockholm 12:05 12:22 2A
MA613 London-LGW 12:15 12:24 2B
MA531 Paris CDG 12:15 12:33 2A
MA6577 Paris CDG 14:55 14:48 2A
MA891 Tirgu Mures 15:50 15:45 2B
MA461 Belgrade 15:55 15:50 2B
MA495 Podgorica 16:05 16:33 2B
MA451 Sarajevo 16:15 16:14 2B
MA865 Cluj 16:25 16:08 2B
MA441 Skopje 16:25 16:30 2B
MA831 Sofia 16:30 16:19 2B
MA431 Tirana 16:30 16:13 2B
MA463 Pristina 16:55 16:47 2B
MA4866 London LHR 17:25 17:39 2B
MA233 Athens 17:30 17:35 2A
MA533 Paris CDG 17:40 17:25 2A
MA747 Helsinki 18:05 18:10 2A
MA6823 Prague 18:05 17:54 2A
MA6579 Paris CDG 19:05 18:54 2A
MA473 Zagreb 20:05 19:41 2B
MA825 Prague 21:10 20:48 2A
MA845 Warsaw 21:10 21:20 2A
MA103 Moscow SVO 21:15 21:17 2B
MA855 Bucharest 21:20 21:18 2B
MA4870 London LHR 21:45 22:01 2B
MA517 Stuttgart 21:50 22:01 2A
MA523 Frankfurt 22:05 22:12 2A
MA603 Brussels 22:15 22:37 2A
MA753 Copenhagen 22:15 22:02 2A
MA673 Berlin TXL 22:20 22:34 2A
MA669 Amsterdam 22:30 22:18 2A
MA615 London-LGW 22:40 22:48 2B
MA535 Paris CDG 22:40 22:29 2A






KORÁBBI CIKKÜNK >>


2012/01/30

Mi lesz veled Malév?

Fotó: Trikó Nick

Két írást szeretnénk mindefajta megjegyzés, múltidézés, történelmi vita, vagy aktuálpolitikai kommentár nélkül közölni a mai bejelentés kapcsán. Az egyik a ma reggeli rendelet:

A Kormány 4/2012. (I. 30.) Korm. rendelete
stratégiailag kiemelt jelentõségû gazdálkodó szervezet meghatározásáról

A Kormány a csõdeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény 84/A. § (2) bekezdés a) pontjában kapott
felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következõket rendeli el:

1. § A Kormány a csõdeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló 1991. évi XLIX. törvény (a továbbiakban: Cstv.) 65. §-a
alapján a Malév Magyar Légiközlekedési Zártkörûen Mûködõ Részvénytársaságot (székhely: 1097 Budapest, Könyves Kálmán krt. 12–14.) stratégiailag kiemelt jelentõségû gazdálkodó szervezetnek minõsíti.
2. § A Kormány – figyelemmel a Cstv. 68. § (1) és (2) bekezdésére – megállapítja, hogy a Malév Magyar Légiközlekedési Zártkörûen Mûködõ Részvénytársaság mint stratégiailag kiemelt jelentõségû gazdálkodó szervezet vonatkozásában a Cstv. 65–67. §-át és ezen túlmenõen a Cstv. 68–70. §-át is alkalmazni kell.
3. § Ez a rendelet a kihirdetése napján 7 órakor lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök

-------------------------------------------------------------------------------------------

És egy helyzetelemzés a közelmúltból;

A minap e-mailben juttatta el hozzánk egy repülőtéri érdekképvisleti csoport Brückner Gergely újságíró elemzését.

A szakmai blog nem érdekképviseleti csatorna, de a szakmán belül - tán elmondhatjuk - egyfajta higgadt és objektív hírforrásnak tekinthető. Ritkán veszünk át a honi sajtóból is anyagot épp emiatt a szűrés miatt, de a cikkben nem találtunk sem szubjektív elhajlásokat, sem ál-szakértéseket és sajnos olyasmit sem, ami mögött felesleges borúlátás lenne...

Íme a cikk: (eredeti forrás: Figyelő)

Átstartolás


A MALÉV-ÜGYBEN ÍRT KÍNAI LEVÉL TITKAI

Bár a korábban a Malévről tárgyaló kínai delegáció egy meglepő panaszlevél feladása után távozott, a spanyol és cseh érdeklődő mellett elképzelhető, hogy folytatódnak a tárgyalások a kínai féllel is. Egyelőre nagyon távoli a megegyezés, és a kormány sem döntött.



Sokan találgatták korábban, miért és hogyan ment el Magyarországról az addig a nemzeti légitársaság ügyében ígéretes tárgyalásokat folytató kínai delegáció. Hiszen jó ideig úgy tűnt, a kínai HNA-csoporthoz tartozó Hainan Airlines és Demján Sándor magyar nagyvállalkozó valamilyen légügyi kooperációban megmentheti a Malévet.
Azonban novemberben egyszer csak a kínaiak írtak egy levelet Orbán Viktor miniszterelnöknek, amelyben a magyar tárgyalódelegáció mellett a potenciális befektetőtársra is panaszkodtak. Gazdasági körökben sokan tudnak erről a levélről, néhány forrásunk még látta is. Elmondásuk alapján a kínaiak azt írták, továbbra is érdekli őket a Malév, de csak új partnerekkel tudják elképzelni az egyeztetések folytatását, és csodálkozásukat fejezték ki amiatt, hogy különböző magyar érdekkörök egymással veszekedtek, ők pedig nem kaptak meg bizonyos, a tárgyalásokhoz fontos információkat.
A magyar fél ugyanakkor másként élte meg mindezt. A magyar–kínai tárgyalásokról azt hallottuk, hogy amikor két-három alkalommal a HNA-t vezető – az amúgy a Harvardon végzett – Adam Han is tárgyalt, akkor a kiváló menedzserrel gyorsan haladtak az ügyek, de az állandó főtárgyalóként a kínai delegációt vezető vezérigazgató-helyettessel végig nagyon akadozott az együttműködés. A magyar fél nem tudta, hogy csak tárgyalási technikának vagy valódi képességhiánynak tekintse azt, ahogyan a kínaiak nagyon egyszerű angol tőmondatokkal, órákkal késleltetett reakciókkal reagáltak a felvetésekre.


Kifogások halmaza


Korábban, még a Bajnai-kormány megbízásából a Roland Berger tanácsadó cég átvilágította a Malévet, és egy fenntartható üzleti modellt dolgozott ki a társaság számára. A tanácsadót utóbb a kínai fél átvette, ám elfelejtette kifizetni, és igazán nem is tetszett neki az a modell, amelyben nincsenek hosszú repülések és hatalmas, széles törzsű repülőgépek.
A kínai HNA eközben nemcsak a Malévről, de egy másik küldöttséggel a német Hochtief repülőtér-portfóliójáról is tárgyalt. Fellegi Tamásék és a németek között kifejezetten jó kapcsolat alakult ki, és a németek is arra panaszkodtak, hogy nehezen igazodnak ki a kínaiakon, akik hol eltűnnek, hol nem válaszolnak, úgy tűnt, mintha kicsit szórakoznának a tárgyalópartnereikkel. Végül a kínai fél megírta a levelet, a magyar partnereket okolva a tárgyalások megszakításáért, és a küldöttek elutaztak. A magyar fél mindezt úgy élte meg, hogy Kínába nem lehet hazamenni a kudarccal, ezért kellett deklarálni, hogy a másik oldal a hibás.
Különösen érthetetlen volt a Demján Sándor nevével fémjelzett magyar befektetőtárs ellen fordulás. A vállalkozó ugyanis 2004–2005 környékéről jó kapcsolatot ápolt a HNA-sokkal, amikor Magyarországon hivatalosan még nem tárgyaltak a csapattal. Többször is járt kint, illetve amikor legutóbb népes hivatalos küldöttség járt itt Kínából, mindenkit vendégül látott egy oldott hangulatú, éjszakába nyúló partin. Valamiképpen a közös munka mégsem ment.
Hallottunk arról is, hogy a magyar fél értetlenkedett, hogy egyszer már átadott információkat miért kér el ismételten a delegáció, miközben a kínai tárgyalási technikának a többcsatornás tárgyalás is része, vagyis egyfajta ellenőrzési szerepet is betölt a többszöri kérdezés, amit illik kiszolgálni. Olyan kifogás is felmerült, hogy a kínai fél nagy költséggel, lakásokat kibérelve ideköltözött, miközben a felvonuló szakmai stábot csak kis létszámú, és nem kellően szakmai magyar tárgyalódelegáció fogadta.
 


Távol a megoldás


A kínai vonal mindenesetre elakadt, miközben az idő fogytán volt, hiszen mindenki tudta, hogy decemberben az Európai Bizottság már bejelentheti a tiltott állami támogatás visszafizetéséről rendelkező határozatot. Ekkor azonban váratlanul egy másik potenciális partner segített a Malévnek. A Vueling spanyol fapados légitársaság ugyan egy Magyarország számára kevésbé vonzó ajánlattal állt elő, amelyben Budapest lenne az egyik légi bázisa a cégnek, de alapvetően nem egy klasszikus nemzeti légitársaság, hanem egy kisebb, fapados cég koncepciója rajzolódott ki. A spanyol cég befektetői mindenesetre el tudták érni honfitársuknál, Joaquín Almunia pénzügyi és monetáris biztosnál, hogy egy hónappal később, január 9-én jöjjön csak ki a határozat.
A kínai és a spanyol érdeklődés ugyan még mindig megvan, sőt felbukkant egy harmadik érdeklődő, a cseh Travel Service is, ám forrásaink szerint minden partnerrel nagyon távoli még a közös platform kialakítása. A cseh cég például úgy tervez, mintha a teljes állami támogatás visszafizetési kötelezettségét nem is kéne figyelembe vennie.
Az sem segítette a tárgyalások zökkenőmentességét, hogy december elején nagyot változott a magyar belpolitikai helyzet. Fellegi Tamás lemondott a nemzeti fejlesztési miniszteri posztról, pedig korábban ő és kabinetje nagy lendülettel, és – forrásaink szerint – az államigazgatáshoz képest szokatlanul gyorsan és rugalmasan tárgyalt, ám azok, akik ezeken a tárgyalásokon részt vettek, szinte mind együtt távoztak a tárcavezetővel. Most egy új csapatnak kell beletanulnia a Malév-értékesítés tudományába, a fő felelős Schneller Domonkos, a korábbi XI. kerületi Fidesz-politikus lett.
Az idő nagyon kevés, a miniszterelnök határozottan azt kéri, hogy legyen nemzeti légitársaság. Berényi János, a Malév elnöke is úgy nyilatkozott, hogy a Malév repül és repülni fog. Csakhogy mindez korántsem ilyen egyszerű. A Malév január 6-i közgyűlésén, a Rába felvásárlására elkülönített, de ott fel nem használt összegből 5 milliárd forintot megkapott a légitársaság, de a január 9-i bizottsági határozattal a további állami támogatás határozottan tiltott. Ráadásul a 2007 és 2010 közötti, közel 100 milliárdos állami támogatást is vissza kellene fizetnie a légitársaságnak. Az ország és az unió viszonyában most nagyon nagy tétek forognak, kár lenne kockáztatni a sokkal fontosabb megállapodásokat a nyílt ellenszegüléssel. A kormány a múlt hét után ezen a héten is tárgyalt a helyzet megoldásáról, de lapzártánkig döntés még nem született.

Összetett viszonyok

Márpedig a Malév folyamatosan tartozásokat generál. A repüléshez reptér, gép és üzemanyag kell. Az állami támogatáson kívül a Malév napi bevételeit tudja ezekre fordítani. A lízingcéggel már nagyon kiélezett a viszony, kerozint gyakorlatilag csak készpénzért kap a cég, a reptérrel kicsit összetettebb, egymásra utaltabb az együttműködés.

A finanszírozók közül az orosz VEB pozíciója is összetett. Zálogjogával akár a napi bevételekre is rá tudná tenni a kezét, ám ezzel végleg bedöntené a Malévet, és esélye sem lenne a további követeléseit megkapni. Így a bank vagy abban érdekelt, hogy kialakuljon valamilyen fenntartható modell, amelynek révén hosszabb távon pénzéhez jut, vagy abban, hogy politikai megoldás szülessen, és Magyarország valamilyen módon rendezze ezt az adósságot.
Mindenesetre a Malév további működtetése, minden egyes veszteséges nap vagy veszteséges járat komoly felelősség is, hiszen amennyiben a cég kvázi felszámolás alatt áll, akkor a hitelezők érdekeit kell követni, vagyis minél több értéket meg kell menteni számukra. Sajnos, ha nem születik gyors megállapodás, akkor a sztori végkifejlete kiszámítható, egyszerűen elfogy a likviditás.
Sokan bíznak abban, hogy a hasonló légitársaságokat végül csak engedték megmenteni, de minden eset egyedi, és most nagyon más a politikai helyzet, mint korábban, a boldog békeidőkben. Ha nincs engedélyezett mentőhadművelet, akkor a magyar nemzeti légitársaságra egyetlen esély van: egy nulláról indított, piaci alapon is működőképes társaság létrehozása, amelybe később akár az állam is beszállhat. Az azonban, hogy olyan cég alakuljon, amelyre az előzőnek gazdasági hatásai vannak, gyakorlatilag elképzelhetetlen.

BRÜCKNER GERGELY