2011/07/21

"Final Approach" - A Space Shuttle utolsó visszatérése



UPDATE , videó a leszállásról itt >>

Míg itt a Földön derék sajtómunkások idétlenkednek, a világűrben olykor emelkedett, olykor kissé szomorkás hangulatban, de komoly munka folyik: - Az egyetlen még üzemben maradt űrrepülőgép, az Atlantis a tegnapi napon megkezdte az utolsó hazatérést. Amint az várható volt, egy sor esemény a szokásoktól eltérően, ünnepélyesebb keretek közt zajlott már a Nemzetközi Űrállomásról való utolsó leválási műveletek során is.

Floridai idő szerint 02.28-kor Douglas Hurley pilóta irányításával megkezdték a leválást az ISS űrállomásról. Ronald Garan az ISS fedélzeti mérnöke a  Harmony modulban felszerelt kis hajóharang megkongatásával nyugtázta a műveletet, majd rádión megköszönte a Shuttle missziók részvételét az állomás építésében és elköszönt a visszatérő személyzettől.
Az Atlantis parancsnoka megköszönte a fedélzeti mérnöknek és Andrej Boriszenko parancsnoknak az ISS fedélzetén való vendéglátást, majd rövid beszédben emlékezett meg az űrállomás nemzetközi összefogásban való felépítéséről, kiemelve, hogy a program a Hidegháború végén született és végül a közös munka során a különböző népek immár egyként kommunikáltak az űrben.

Az Shuttle lassú távolodását kb. 200m távolságban megállították, míg az űrállomás egy szokatlan manőverrel 90 fokos fordulatot tett, hogy az Atlantis kamerái korábban nem fényképezett perspektívából is felvehessék az elkészült állomást. Így az űrrepülőgép az állomás hossztengelye síkjában tudta körbefotózni a komplexumot.

 
Ezután a gép robotkarjára szerelt eszközökkel vizsgálták meg mégegyszer az űrrepülőgép visszatéréskor legjobban felmelegedő részeit, ami szokásos művelet a Columbia balesete óta.

A vizsgálat befejezése után kezdheti meg a Shuttle a tényleges visszatérést. A légkörbe való belépést floridai idő (EDT) szerint 05:25-re, míg a leszállást 05:56-ra - magyar idő szerint délben - tervezik a Kennedy Űrközpontban, ahol az előrejelzés szerint közel ideális időjárás várja az Atlantist.

Az űrrepülőgép legutolsó űrkutatási feladata a Picosat - egy egészen apró műhold - földkörüli pályára bocsájtása volt, amely egy új típusú napelem tesztelését végzi. 

A visszatérés előtti utolsó ébresztés alkalmával a földi kolléganő szavaira reagálva Christopher J. Ferguson parancsnok külön megköszönte a harmincéves programban résztvevő nők munkáját.

Az Atlantis jelenleg is folytatja a megközelítési manővereket, leszállás után pedig végleg a Kennedy Space Centerben marad - immár mint kiállítási tárgy -  emléket állítva a Space Shuttle program küzdelmes, de mindenképp eredményes évtizedeinek.

Trikó Nick    


Videók és fotók: NASA
 
Az ISS a hazainduló Atlantis fedélzetéről

Az Atlantis missziók emléklapja

2011/07/20

Indexelünk


Az index.hu ma furcsa szellemi csűrdöngöléssel örvendeztetett meg bennünket. 
A tegnapi szeles idő kapcsán széllel kapcsolatos rovatcímkékkel próbáltak jópofizni, ami persze magánügy, vagy bejön az olvasóknak, vagy nem, vagy nem vesznek róla tudomást. Az már viszont több kérdést vet fel, hogy a visszatérési fázishoz érkező, legutolsó, így a maga nemében valóban történelmi űrrepülőgép-küldetés elé egyszerűen a fing került, mint gigantikus sziporka.
Igaz persze, hogy már a fellövéskor is igen szép találatot helyezett el az index a magyar sajtó árnyalt nyelvi színpalettáján, amikor szerinte "végső útjára" indult a gép....

* * *

A sajátos "tisztelgés" közben emellett az index is úgy érezte, be kell álljon azok sorába, akik a földrajzi és intézménynevek körüli politikai asztalcsapkodás ürügyén eltévedtek a magyar nyelv útvesztőiben, így nem maradhatnak ki a lisztferihegyezésből sem. Most kivételesen nem a Malév volt a téma, hanem annak bázisrepülőtere, egyben Budapest és az ország légikapuja.

Vélekedjen bárki bárhogy az elnevezés sajátos módszeréről, egy nem karcolatnak szánt, egyszerű közlekedési hírben, címlapon lisztferihegyezni nemcsak hogy nem illő és nem eredeti poén, hanem egyszerűen csak egy satnya kapufa.
Ostobaságra való értelmetlen válasz, mert a tiszteletlenség nem azon csapódik le, akinek vélhetően szánják.

Liszt a maga életművével többet tett szülőföldje jó hírnevéért, mint a mai politikusok és újságírók együttvéve. Összes zeneszerzőnk közül valószínűleg a legismertebb, de legalábbis a legtöbbet játszott név a civilizált világban. Nem mellesleg 200 éve született, amiről érdekes módon az osztrák-magyar GYSEV-nek nem a politizálás jutott az eszébe, hanem ez (igen, még zenélt is a mozdony): 
 



Hogy az utca népe milyen gúnynévvel illeti a semmiért nem hibáztatható repülőteret vagy annak mégártatlanabb névadóját, az más kérdés, bár Ferihegy még az ő számukra is Ferihegy maradt - teljesen hivatalosan is - hisz a hely földrajzi neve ez, a rajta lévő reptér pedig továbbra is a ferihegyi, akár tetszik valakinek, akár nem...


A repülőtér neve pedig Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtér volt korábban.  Tegye fel a kezét aki eddig így nevezte... - Vagy ferihegyi reptérnek, vagy Ferihegynek hívtuk - hívjuk mindnyájan. 
Én magam is Ferihegyre megyek, ha bármit intézek a repülőtéren. Ezt szoktam meg, nyelvileg és földrajzilag is hibátlan ez így ma is. A repülőtér-keresztelő hogyanját én is erősen vitatom. Az ellene való sajtófellépésnek azonban lenne szellemileg nagykorú, módja is ...

A repülőterek hírességekről való elnevezése szerencsésebb fejlődésű országokban nem gond. Hogy kiről és miért - ezen kár vitázni. Lehetne esetünkben XY-is. Valaki nálunk biztosan prüszkölne, történjen az bámely politikai időszakban. 

Párizsban például ezt így oldották meg:

A franciák érdekes módon az "Aéroport Paris-Charles-de-Gaulle" hivatalos név mellett gond nélkül használják a "aéroport Roissy"-t is, mi több, ezek variációit is. 
Ennyire egyszerű...




Trikó Nick