2011/05/03

Újabb hírek az Air France gép adatrögzítőiről - megvan a beszédrögzítő is

A repülési adatrögzítő memóriamoduljának kiemelése után a francia hatóságok bejelentették, hogy mintegy tíz nap után lesznek hozzáférhetők az adatok, amelyeket francia BEA és a  CENIPA brazil képviselői előtt fognak kiolvasni a BEA  Le Bourget-i központjában.
A mai napon azonban újabb bejelentést tett a francia BEA. Eszerint megtalálták a 447-es járat beszédrögzítőjét is hétfőn késő éjjel az amerikai Remora 6000 távvezérlésű jármű segítségével.

Air France Flight 447 Airbus A330-200 Cockpit Voice Recorder CVR A 2009 június 1-én eltűnt AF 447-es járatot teljesítő A330-200-as gép Párizs CDG repülőtere felé tartott Rio de Janeiroból mikor Dél-Amerika és Afrika partjai közt 228 utassal a fedélzetén eltűnt. Mindeddig lehetetlennek tűnt a  baleset okait kideríteni a bonyolult mélységi terepviszonyok közt elveszettnek hitt baleseti adatrögzítők nélkül.
Air France Flight 447 Airbus A330-200 Cockpit Voice Recorder CVR

Air France Flight 447 Airbus A330-200 Cockpit Voice Recorder CVR


A két rögzítőegység a fotók szerint viszonylagos épségben van, de még mindig nem tudni, hogy az adatok kiolvashatók-e. A nyomás és hőmérsékleti viszonyok,  az eltelt idő kívül esik a rögzítők tervezett tűrőképességén.
A Remora távvezérelt jármű

A Remora 6000 a Maryland-i Phoenix International gyártmánya, amellyel végül a 447-es járat adatrögzítőjét kiemelték.  A kb. 900 kg súlyú Remora  az Ile de Sein nevű francia kábelfektető hajóról indult amelyet az Alcatel-Lucent és a Louis Dreyfus Armateurs of France közösen üzemeltet a kutatás során.
A mintegy másfél méteres, 25 lóerős távvezérelt jármű 6000 méter mélységig használható. Két Hydro Lek gyártmányú  6 funkciós manipulátorral rendelkezik a tárgyak megfogásához, két kamerával, erős fényekkel dolgozik a mélyben. Az érzékelői közé tartozik egy lézergiroszkóp és egy szonár-szkenner.

A Remora részt vett a Yemenia IY626, a
z Adam Air 574 és Tuninter Airline 1153-as járatainak baleseti kutatásában. Darabokat hozott fel egy izraeli tengeralattjáró, egy japán rakéta és egy haditengerészeti F14B Tomcat roncsaiból is.

Források : Matt Molnar (NYC Aviation) Tim Hornyak  - (Cnet News) Videó: ECPAD/BEA)

2011/05/01

Megvan az óceába zuhant Airbus adatrögzítő memóriája

Egy hónappal a tragédia második évfordulója előtt előkerült az Air France Airbus A330-200 (AF447) repülési adatrögzítőjének memóriaegysége.

A hengeres memóriakapszula hiányzott, mikor pár nappal ezelőtt a rögzítő főegységét megtalálták.  Végül május elsején (kb. 10:00UTC) a távvezérelt kutatóberedezés megtalálta a modult.

BEA-fotó






A rögzítők elhelyezkedése a farokrészben
A francia BEA vizsgálati iroda (Bureau d'Enquetes et d'Analyses) jelentése szerint az egységet már ki is emelték (16:40UTC) az Ile de Sein hajóra, amely a kutatásban részt vesz. 
 
Nincsenek még információk arról, hogy a berendezésen lévő adatokat a memória megőrizte-e, és arról sem, hogy a kutatók tudták-e lokalizálni az Atlanti Óceán déli részén lezuhant gép beszédrögzítőjét is. (Forrás Air Transport Intelligence)


A modern utasgépek Solid-State Flight Data Recorder (SSFDR) adatrögzítője három modulból áll. Az egyik maga a táp- adatfogadó- vezérlőmodul, amely az adatrögzítők főegységében található. Erre csatlakozik egy külső memóriamodul, amely a pendriveokhoz hasonló módon táplálás nélkül is képes az adatokat megőrizni, ugyanakkor nem olyan sérülékeny, mint a korábbi szalagos rögzítők. Mozgó alkatrészt nem tartalmaz, ami nemcsak az adattárolás, hanem a rögzítés biztonságát is növeli. Emellett jóval több adat mentésére képes. Ez a rögzítőberendezés legfontosabb része, így többrétegű ütés- és hőálló szigetelés veszi körül.  Ezen, vagy közvetlenül emellett helyezkedik el egy vízalatti jeladó ("lokátor"), amely kb. másodpercenként ad egy hangjelet a vízbe. Ezt megfelelő vízalatti mikrofonos eszközökkel lehet fogni. A jeladó egy hónapig működik a vízben a gyári specifikáció szerint. Mostanra reménytelen volt ennek alapján megtalálni a rögzítőket, emiatt kellett távirányított kutatóberendezéseket küldeni a 4000 méteres mélységbe.

 Trikó Nick

 _______________________________