2011/05/01

Megvan az óceába zuhant Airbus adatrögzítő memóriája

Egy hónappal a tragédia második évfordulója előtt előkerült az Air France Airbus A330-200 (AF447) repülési adatrögzítőjének memóriaegysége.

A hengeres memóriakapszula hiányzott, mikor pár nappal ezelőtt a rögzítő főegységét megtalálták.  Végül május elsején (kb. 10:00UTC) a távvezérelt kutatóberedezés megtalálta a modult.

BEA-fotó






A rögzítők elhelyezkedése a farokrészben
A francia BEA vizsgálati iroda (Bureau d'Enquetes et d'Analyses) jelentése szerint az egységet már ki is emelték (16:40UTC) az Ile de Sein hajóra, amely a kutatásban részt vesz. 
 
Nincsenek még információk arról, hogy a berendezésen lévő adatokat a memória megőrizte-e, és arról sem, hogy a kutatók tudták-e lokalizálni az Atlanti Óceán déli részén lezuhant gép beszédrögzítőjét is. (Forrás Air Transport Intelligence)


A modern utasgépek Solid-State Flight Data Recorder (SSFDR) adatrögzítője három modulból áll. Az egyik maga a táp- adatfogadó- vezérlőmodul, amely az adatrögzítők főegységében található. Erre csatlakozik egy külső memóriamodul, amely a pendriveokhoz hasonló módon táplálás nélkül is képes az adatokat megőrizni, ugyanakkor nem olyan sérülékeny, mint a korábbi szalagos rögzítők. Mozgó alkatrészt nem tartalmaz, ami nemcsak az adattárolás, hanem a rögzítés biztonságát is növeli. Emellett jóval több adat mentésére képes. Ez a rögzítőberendezés legfontosabb része, így többrétegű ütés- és hőálló szigetelés veszi körül.  Ezen, vagy közvetlenül emellett helyezkedik el egy vízalatti jeladó ("lokátor"), amely kb. másodpercenként ad egy hangjelet a vízbe. Ezt megfelelő vízalatti mikrofonos eszközökkel lehet fogni. A jeladó egy hónapig működik a vízben a gyári specifikáció szerint. Mostanra reménytelen volt ennek alapján megtalálni a rögzítőket, emiatt kellett távirányított kutatóberendezéseket küldeni a 4000 méteres mélységbe.

 Trikó Nick

 _______________________________

2011/04/25

Locsolkodás - másképp :)

Lockheed SP-2H Neptune "dobás" közben
Habár az erdőtüzek oltása minden évben komoly kihívás elé állítja a szakembereket, és folyamatos, bravúros munka elé a pilótákat, most mégsem  merülünk bele a kisgépektől a nagy szélestörzsűekig terjedő típuspaletta, és a tűzoltómunka összeráncolt homlokú, komoly elemzésébe.
A teljesség igénye nélkül inkább néhány látványos, érdekes típust válogattunk össze - kis bemutatófilmekkel együtt. Íme néhány gép, amellyel valódi hidegvizes meglepetést okozhatunk barátnőnknek, feleségünknek, anyósunknak, hisz Húsvét hétfőjén mi is lehetne aktuálisabb téma, mint egy kiadós locsolkodás...

Sikorsky S-64 Skycrane Fire Helicopter

  • Payload: ~ 9.000liter
  • Töltés 45mp - impelleres merülőszivattyúval
  • Hossz: 21.41 m
  • Rotor átmérő: 21.95 m
  • Rotorkör felülete: 378.1 m²
  • Üres tömeg: 8,724 kg
  • Maximális felszállótömeg 19,050 kg
  • Hajtómű: 2× Pratt & Whitney JFTD12-4A 3,555 kW 


________________________________________

Bombardier CL 415   (A nagysikerű, csillagmotoros Canadair CL 215 utódja)

  • Payload: ~ 6.000liter
  • Töltés 12 mp - torlócsöves töltéssel siklás közben
  • Hossz: 20 m 
  • Fesztáv 28,6 m
  • Üres tömeg: 8,724 kg
  • Maximális felszállótömeg 19,850 kg
  • Hajtómű:  Pratt & Whitney Canada PW123AF turboprop, 1,775 kW

 

________________________________________

Martin Mars (A II. Világháborúban épült 7db szállítógépből megmaradt példányokból átépítve)

  • Payload: 27000liter víz + 2270liter habképző gél 
  • Töltés 30 mp - torlócsöves
  • Hossz 35.74 m
  • Fesztáv: 60.96 m
  • Magasság: 1.71 m
  • Szárnyfelület:342.4 m²
  • Üres tömeg: 34,279 kg
  • Maximális felszállótömeg: 74,800 kg
  • Motor:  4× Wright R-3350-24WA Duplex Cyclone 18-hengeres csillagmotot, 2,500 Le (1,900 kW)

 

________________________________________

Beriev BE 12P 200 (A későbbi BE200 technológiai demonstrátora)
  • Payload:  ~ 6000liter 
  • Töltés: torlócsöves
  • Hossz: 30.11 m 
  • Fesztáv: 29.84 m
  • Magasság: 7.94 m
  • Szárnyfelület 99.0 m²
  • Üres tömeg 24,000 kg
  • Maximális felszállótömeg: 36,000 kg
  • Hajtómű: 2× Ivcsenko Progressz AI-20D turboprop, 3,864 kW (5,180 hp) 
 
 
________________________________________

Trikó Nick