2012. november 16., péntek

Pozsonyi Airbus baleset - Nyugdíjazzák a sérült tehergépet?

Ma a reggel, fél 6 előtt a QY-6321 számú DHL járat teljesítésekor, normális talajfogás után, kigurulás közben összecsuklott egy A300 B4 típusú repülőgép orrfutója. A rendellenesség következtében a gép enyhe bal kitéréssel elhagyta pályát és mintegy 150 m csúszás után a érkező pályaküszöbtől 1800 méterre, a pálya mellett állapodott meg. A személyzet és a rakomány nem sérült, de a gép orrfutója, orrszekcióhoz tartozó alsó törzs-szerkezete és legalábbis a baloldali hajtómű biztosan megrongálódott.

A  szlovák belügyminisztérium szerint gép orvosi eszközöket, izotópokat is szállított, ezek radioaktivitását is vizsgálták a szakszolgálatok, de nem találtak problémát.
Egy szabványos izotópcsomagolás: 1, dupla szigetelésű fiola 2, radioaktív árnyékolást is biztosító, hermetikusan zárt fémhenger 3, ütéscsillapított külső csomagolás. Az ábrán látható csomag 35x35x35cm-es, súlya elérheti a 9kg-ot.
Az orvosi röntgeneszközökhöz és más berendezésekhez tartozó izotópok a méretüket sokszorosan meghaladó, speciális, ütés-, nyomás- és tűzálló, radioaktivitást szigetelő tokozásban szállíthatók repülőgépen. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a IATA előírásoknak megfelelő csomagolás még súlyos katasztrófa esetén is kellően ellenálló.

A baleset kapcsán más veszélyes anyag, így üzemanyag sem került a környezetbe. A műszaki mentésben a repülőtéri és városi szolgálatok működnek együtt. 

képforrás: topky.sk
Az érintett pályát lezárták, a repülőtér a másik, 13/31-es pályával üzemelt tovább. A repesemény a menetrendi működést nem befolyásolta.

Az 1983-ban épült A300-B4-200-ast a Continental Airlines használta utasgépként 1996-ig. 

Sivatagi tárolás után 1997-ben átrepülték Európába a DHL számára majd '98-ban alakították tehergéppé Toulouse-ban. Azóta használja a DHL. 
Bár a viszonylag kis sebességnél bekövetkezett futóprobléma miatti sérülések nem súlyosak, mégis kérdéses, hogy érdemes-e a korosodó gép javítását finanszírozni.

képforrás: blisk.cz
A törzs sérülése - ha az nem járt súlyos szerkezeti károsodással - lehetővé teheti a gép átrepülését egy javítóbázisra, de egy hajtómű, vagy erősebb gondolasérülés és a roncsolódott szívótorok élfűtés már kérdésessé teszi a lehetőségeket. A helyszíni javítás amúgy sem olcsó.

A repülőgépek geometriai felépítése általában olyan, hogy az orrfutó hibája miatt súlyos hajtóműsérülés nem tud bekövetkezni amíg a gép a pályán van. Itt azonban a talajba süppedő főfutó és orr rész enyhe bal dőlésbe vitte a gépet, ezáltal ezen az oldalon a hajtómű a talajra támaszkodott. Kérdés az is, hogy eközben beszívott-e idegen tárgyat.
Ez tovább rontaná az öreg madár esélyeit... 

Nincsenek megjegyzések: