2012/12/03

Világszínvonalú saját szoftver a HungaroControlnál - 2013-tól élesben

A HungaroControl csúcstechnológiát képviselő légiforgalmi tájékoztató rendszerét, a továbbfejlesztett MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) Build 9 szoftvert telepítette új ANS III elnevezésű irányító központjába, amelyet 2013 elején adnak át. A világviszonylatban kiemelkedő bonyolultságú, valós idejű adatfeldolgozási technológia iránt nagy a nemzetközi érdeklődés - írja a Pressinform közleménye

A HungaroControl 2004-ben tért át a saját fejlesztésű MATIAS rendszer alkalmazására, amit a folyamatos innovációnak köszönhetően több mint 200 új fejlesztéssel láttak el üzembe helyezése óta, részben az operatív tapasztalatok, részben a nemzetközi követelményrendszer, valamint a működési környezet változásából, a légi forgalom növekedéséből eredő kihívásokra adott válaszként. A magyar légiforgalmi irányító cég szoftvere repülési tervek alapján 4 dimenziós profilokat rajzol fel százas nagyságrendben és ezek között 20-25 percre előre az időben konfliktusokat kutat. A valódi radaradatok alapján rövid távú konfliktuskutatást végez, és 5 másodpercenként újraértékeli az egész légtérhelyzetet. 

MTI fotó
A MATIAS szoftver korábbi verziója is kiemelkedő volt: a világon elsőként volt képes arra, hogy a légi járművek fedélzetéről letöltött adatokat komplex módon feldolgozza és megjelenítse az irányítók számára (Mode S technológia). Ezáltal a légiforgalmi irányítók ugyanazokat az értékeket és beállításokat láthatják saját monitorukon, mint amit a pilóták látnak a műszerfalon (pl. a magasság, sebesség, irány, emelkedés és süllyedés adatait). A HungaroControl és a Thales Air Systems közös fejlesztése komoly nemzetközi elismerést ért el, egyes elemeit más légi navigációs szolgáltatók is átvették, vagy bevezetését tervezik.

A megújult MATIAS rendszer a korábbi, úgynevezett SSR kód helyett a repülőgépekről lesugárzott rádióhívójelet használja a légi járművek azonosítására, és a térbeli pozíció, valamint a megadott repülési terv összerendelésére. Az új hívójelalapú azonosítás 2020-ig az egész kontinensen kötelező lesz, a HungaroControl azonban már most, a közép-kelet-európai régióban elsőként alkalmazta az új módszert. Ugyancsak újdonság, hogy a rendszer a légi járművek aktuális pozíciója és aktualizált repülési terve alapján képes lesz megjeleníteni a hátralévő utazási távolságra vonatkozó adatokat (distance to go information). A MATIAS továbbfejlesztett változata ezen kívül már az újonnan megkövetelt repülési terv formátummal dolgozik.

MATIAS screenshot
A HungaroControl a MATIAS rendszert az ANS III épületbe költözés után is folyamatosan fejleszti. Új, korszerű hardver platformon fut majd, ami lehetővé teszi a további bővítéseket, mint például a szoftver-komplexum és a légi járművek fedélzeti rendszere közötti közvetlen adatkapcsolat, amely kötelező és fontos fejlesztési lépés lesz a közeljövőben, repülésbiztonsági és irányítói kapacitásnövelő tényezőként, a növekvő forgalmi kihívásokra adott válaszként.

Az ANS III elnevezésű, világviszonylatban is modern légi navigációs központ 2013 elejétől veszi át a magyar légtér irányítását. A jelenlegi és új központ párhuzamos próbaüzemelése 2012. november 19-én indult el. A tesztidőszak alatt a magyar szakemberek élesben is kipróbálják a MATIAS rendszer legújabb fejlesztéseit.


2012/11/29

Rekordüzlet Európából - Bombardier business jet sikerek


A kanadai gyártó összességében nem panaszkodhat az idei évre. Bár az újgenerációs CSeries fejlesztése késéseket szenved, a már piacon lévő közepes és nagykabinos üzleti típusokra nagy tételben érkeznek a rendelések.
A NetJets idén 6,7 milliárd dollár értékben kötött le - opciókkal együtt - 120 db Global sorozatú gépet, illetve 7,3 milliárd értékben 275 db Challenger középkategóriás üzleti gépre írt alá a Bombardiernél.


Global 6000
A minap pedig a VistaJet jelentett be Londonban egy történelmi léptékű, 56+86db-os rendelést. Az üzlet elérheti a 7,8 milliárd USD értéket. Az európai vállalat kizárólag a nagykabinos Global sorozatra írt alá. A gépek 2014-től havi rendszerességgel érkeznek. A VistaJet jelenleg is Bombardier flottát üzemeltet a Learjet XR60-astól a Global 6000-esig, de az elmúlt nyáron már 10db 8000-es verziójú Globalra is adott le rendelést a cég. A most fixált rendelésállomány összetétele 25db 5000-es, 25db 6000-es és újabb 6db 8000-es.

A gépek típusszáma nem annyira a mérettel, mint a tengeri mérföldben számított hatótávolsággal van összefüggésben, tehát a most rendelt gépek 9500km-től közel 15000km-ig terjedő hatótávolsággal rendelkeznek.

Az osztrák és brit bázissal is rendelkező VistaJet (korábban Air Executive LU.AT.) a 2004-es üzemkezdet óta intenzíven terjeszkedik.  Irodákkal rendelkezik pl. Dubaiban, Kuala Lumpurban és Hong Kongban is.  A jelenlegi trendeknek megfelelően az összes feltörekvő piacot igyekeznek bekapcsolni a világ üzleti repülésébe, beleértve Oroszországot, Mongóliát és Afrikát is. A terjeszkedés tehát főképp nem helyi piacok kiszolgálását jelenti, hanem azok összekötését. Ehhez interkontinentális képességekkel rendelkező géppark szükséges.

A Bombardier Global típusai nagy hatótávjukkal, 50.000 láb feletti utazómagasságukkal, és kényelmes kabinjaikkal kiválóan megfelelnek ennek a célnak. A VistaJet a 19 fős befogadóképesség helyett kényelmesebb 13-14 fős kabinokat használ, 6-7 főnyi fekvőhely lehetőséggel.

A VistaJet által rendelt berendezés
A cég a géppark életkorát az 5-éves garanciális időszakon belül tartja, így a mostani rendelés részben már a meglévő flotta frissítését szolgálja.

A Bombardier az iparági elemzők és saját prognózisai alapján is meglehetős biztonsággal számíthat a nagyobb méretű és nagy távolságra repülni képes gépek piacára. Az üzleti repülésben terjedő hatékonyabb üzemeltetési formák a gépek erősebb kihasználtsága mellett csökkentik a meddő üzemköltségeket, elérhetőbbé is teszik a szolgáltatásokat és piacbővülést is hoznak.
 
A Bombardier természetesen nagy örömmel fogadta a mostani rendelést is. Az új gépek munkát jelentenek a montreáli, torontói, qeretarói (Mexikó) üzemnek és természetesen a beszállítóknak is. A termelés felgyorsítását firtató elemzéseket a gyártó mégis óvatosan kezeli. . Bár egyes elemzők arra számítanak, hogy a jelenlegi 5 gépes havi gyártást, a Bombardier mindezt a hosszútávú átadási menetrend alakulásától teszi függővé.

Típustörténeti előzmények

A Global Express illetve a későbbi Global x000 sorozat a kilencvenes évek elejétől került piacra. Rokonságban áll más Bombardier típusokkal is, de az igazi közös ős a Canadair Challenger 600, amely 1978-ban repült először. A 14-18 férőhelyes gép 18 tonna felszállósúllyal 6000km-es távokra volt alkalmas. Mindössze 84 db készült belőle, de az erősebb hajtóművekkel szerelt 601-es sorozatból már 259 gép kelt el míg a Bombardier fel nem vásárolta a céget.
Az új vezetés intenzíven fejlesztette a típust. A 604-es már wingletekkel, erősebb futóművel és integrált Collins avionikával készült. A Challenger a mai napig megmaradt önálló termékcsaládként. 

2004-ben állt forgalomba a Bombardier családba tartozó Learjet és a Callenger 600 közé pozicionált 300-as.

 A 80-as évek végén a korábban fiókban maradt nyújtott törzsű 610E változat alapjain kezdődött a CRJ (Canadair Regional Jet) program. A CRJ-100 és a gazdaságosabb, 58kN tolóerejű GE hajtóművekkel szerelt 200-as változat közel 27 méter hosszú. Az 50 főnyi utaskapacitással de csak 3000km-es hatótávval kedvelt regionális gép lett. A 200-as a Malév flottában is felbukkant de mára  a kerozinárak folyamatos növekedése végül a hosszabb, hatékonyabb változatoknak kedvezett. 

A legújabb CRJ családtag a 900-asnál is hosszabb 1000-es 36m hosszú, fesztávja 25 méter, így 100 fős utaskapacitásra képes.egyosztályos elrendezésben
A CRJ-100/200-as különböző változataiból több mint 1000db kelt el, főképp az USA-ban. Továbbfejlesztett, nyújtott és megerősített szerkezetű variánsai most is gyártásban vannak. A típusengedélyekben a "CL600" kezdőkarakterek a mai napig a Challenger 600-as ősre utalnak. 

Challenger 850 kabin (CRJ-100SE)

A CRJ-100 platformon is készült hosszú utakra is alkalmas, nagykabinos üzleti gép (Challenger 850) de az igazi interkontinentális képességeket a gép arányainak teljes megváltoztatása, főkép a szárnyfesztáv és ezzel az kerozinkapacitás növelése jelentette.

A Global sorozat
 
A Global Express fejlesztése a 90-es években indult, típusalkalmasságot '98-ban szerzett. Új szárnyak, megnövelt vezérsíkok, 66kN tolóerejű BMW/Rolls-Royce hajtóművek és a számos típuson sikeres Honeywell Primus cockpit került a gépre. A CRJ-100-ashoz képest 7,5 méterrel nagyobb fesztáv, 2,5 méterrel hátrébb nyúló farokrész és majdnem kétszeres, 42 tonnás felszállósúly lett az eredmény. A hatótáv 12.000km felett van.



Global Express - Honeywell Primus 2000 avionikával
A Global Express XRS, illetve a mai Global 5-, 6-, 7- és 8000-es változatok a kisebb sárkánymódosítások mellett inkább tartalmi változást, modernizációt hoznak, típusregisztrációjuk már hivatalosan is a Bombardier (BD) égisze alatt történik.

A név kötelez: a 6000-es ugyan a második legkisebb hatótávolságú családtag, de így is megkerüli a Föld negyedét egy tankkal.
Tovább növekszik a hatótávolság is, részben kiegészítő tüzelőanyagtankok részben a jobb hajtómű paraméterek miatt. A 8000-es változat a már említett 15000km körüli hatósugarával rekordernek számít. Cserében persze 47 tonnát nyom (MTOW). A felszállóút így 1750m lesz.

A pilótakabin áttekinthetősége a nagyméretű LCD képernyőkön alapuló új rendszerrel tovább egyszerűsödött (Global Vision Flight Deck). 


... és a legújabb generáció, a Global Vision Flight Deck.
A szériafelszerelés a lehajtható HUD kijelző, a képernyők pedig a távirányítású katonai gépek kezelőfelületéről ismert szintetikus terepképet is megjelenítik (Synthetic Vision System). A szolgáltatások közé bekerült a nagysebességű műholdas kommunikáció, a légiirányítás és a pilóta közti adatkommunikáció (CPDLC), a karbantartást és a műszeres (IFR) navigációt segítő legújabb rendszerek.