2013. január 18., péntek

Módosítás után repülhet a Dreamliner


Az FAA frissen kiadott sürgősségi légialkalmassági direktívája (Emergency AD) szerint az újbóli repülések előtt az akkumulátoros  rendszer módosításával vagy más a Seattle-i Aircraft Certification Office (ACO) vezetője által jóváhagyott módon el kell kerülni a "létfontosságú rendszerek és szerkezetek sérülését, valamint egy potenciális tüzet az elektromos rekeszben".

Sértetlen  GS Yuasa / Thales akkumulátortelep ( hüvelykes méretreferencia szalaggal )
(fotó: NTSB)
Amint azt a tegnapi cikkben is jeleztük, a jelenlegi akkumulátor egy fémburkolattal rendelkezik, amely a közvetlen akkutűz elleni védelemben is szerepet kap, azonban ez nem gátolja meg az éghető elektrolit kültérbe távozását a Yuasa lítiumcellák belsejéből. Ez a másodlagos veszély a repülőgép egyes fő rendszereinek közelében súlyosabb problémákat is okozhat. A tegnapi NTSB fotón látható is, hogy bár nem volt kiterjedt tűz a műszaki rekeszben, az akkumulátortelep helye közvetlen szomszédságban van más berendezésekkel a repülőgépen.

Nem "szólt" nagyot, de közel volt .... (Fotó: NTSB)
A JAL és az ANA légitársaság 787-eseinek akkumulátor problémái miatt tegnap először az FAA, majd az EASA és az összes üzemeltető ország érintett hivatala illetve légitársasága leállította a gépeket.
Az akkutűzzel is járó bostoni esemény kapcsán indult vizsgálatban egyébként az alábbi összetételű nemzetközi vizsgálóbizottság vesz részt az NTSB mellett:

  • Japán Közlekedésbiztonsági Szervezet (JTSB)
  • Bureau d’Enquêtes et d’Analyses (BEA) közlekedésbiztonsági vizsgálóiroda - Franciaország
  • FAA Szövetségi Repülési Hivatal ( átfogó vizsgálat a Dreamliner gyártási és beszállítói rendszerében )
  • Boeing
  • US Naval Surface Warfare Center (NSWC) haditengerészeti tudományos kutatóközpont szakértői
  • Japan Airlines (JAL)
  • GS Yuasa (az akkucellák japán gyártója)
  • Thales Avionics Electrical Systems (az APU akkumulátor- és töltőrendszer francia szállítója)
     

Nincsenek megjegyzések: