2011/03/20
Elindult a SafeFlyer honlapja
Elsősorban kisgépesek, hobbipilóták számára készül a facebookon már működő fórum komolyabb, nyílt webes elérésű oldala. Tartalmában szakmai igényességgel vonul fel minden fontos téma:
"Tételesen a menük tartalmáról:
1. Cikkek: tapasztalt pilóták és repülésbiztonsági szakemberek tollából válogatott cikkek.
2. Repülésbiztonsági kiadványok: AOPA anyagok, amelyek a leggyakoribb vészhelyzetekről és azok megelőzéséről szólnak.
3. Repülésbiztonsági előadások: online audio és video előadások ugyanebben a témában. Ez az egyetlen oldal, amely túlnyomórészt angol nyelvű anyagokat tartalmaz.
4. Esettanulmányok: tanulságos kisgépes légibalesetek jegyzőkönyvei magyarul.
5. Statisztikák: kimutatások, diagramok a légiesemények kvantitatív elemzése nyomán.
6. Videók: Lencsevégre kapott légiesemények, amelyekből tanulhatunk.
7. Pilóta segédletek: A gyakorlati repülések előkészítése során, illetve a fedélzeten jól használható útmutatók, táblázatok."
A honlap elérése:
http://www.safeflyer.hu/
2011/02/27
Felszállt az első humanoid robot a Discovery ürrepülő utolsó útján
Február 26.-án szombaton utoljára dokkolt a Discovery is a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén ULF5 "járatszámmal". Ezzel már csak két gép tervezett repülése van hátra a flotta teljes nyugdíjazásáig.
A jármű többek közt a Leonardo többcélú modult, az ELC nem túlnyomásos szállítóplatformot, az űrállomás hőtechnikai berendezéseihez tartozó radiátoregységeket, a SpaceX "DragonEye" LIDAR érzékelőt és az "R2" néven becézett Robonaut 2 robotot vitte magával, amely (aki?...) a Leonardo modulban utazott .
Ez az első ilyen jellegű robot a világűrben. Eredeti elődjét nem az űrbe szánták, de a földi tapasztalatok különleges körülmények közt is kedvezőek voltak. Az űrben való használathoz fejlesztett modell többféle szigetelés megerősítést kapott a NASA - DARPA projektben, a számtalan processzort és motort tartalmazó szerkezet hűtését módosították, zaját csökkentették.
Sztereo képet "lát" és továbbít, egészen finom mozdulatokra is képes. Szerepe a vele való kísérletezésen kívül egészen komoly feladatokban lesz. Ilyenek az űrséták előkészítő munkái, illetve más külső és belső munkák. Előnye, hogy az űrhajósokkal szemben nem korlátozza sem a hőmérséklet, sem sugárterhelés, sem pedig szubjektív stressz, félelem, bizonytalanság. Nincs többórás zsilipelési, nyomáskiegyenlítési idő, így várakozás nélkül azonnal kiküldhető. Ismétlődő beltéri rutinfeladatok is rábízhatók (takarítás pl.), vészhelyzetben is jól hasznosítható reagáló lehet.
Mindez az űrhajósok aktív idejének jobb kihasználását, és nagyobb biztonságát is jelenti egyben. A tapasztalatokat a NASA a távolabbi utazások, akár bolygókutatások során is fel kívánja használni. A feladatnak megfelelően ugyanis különböző modulokra gémekre, futóművekre is csatlakoztatható a robot teste.
Az STS-133 visszatérését március 7-ére tervezik.
Fotók: NASA
Trikó Nick
_________________________________
Fotók: NASA
Trikó Nick
_________________________________
Címkék:
A technika,
Az összes bejegyzés,
discovery,
humanoid,
nasa,
sst,
űrrepülés,
űrsikló
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)